185-200 km/h ( w zależności od konfiguracji śmigło-silnik)
Dla poszukiwaczy lotniczych przygód
Norden Jest najnowszym i najbardziej zaawansowanym projektem legendarnej firmy Zlin Aviation, która działa na rynku samolotów ultralekkich od 25 lat. To samolot przeznaczony do lotów turystycznych ale również ekstremalnych przygód lotniczych. Podróżuj z prędkościami 185-200 km/h startując i lądując nie tylko na lotniskach lub lądowiskach ale również w nieprzygotowanym i ekstremalnie krótkim terenie. Długość rozbiegu wynosi od 30-70 m, a zasięg nawet do 1365 km w zależności od masy startowej i wyposażenia.
Dla poszukiwaczy lotniczych przygód
Norden Jest najnowszym i najbardziej zaawansowanym projektem legendarnej firmy Zlin Aviation, która działa na rynku samolotów ultralekkich od 25 lat. To samolot przeznaczony do lotów turystycznych ale również ekstremalnych przygód lotniczych. Podróżuj z prędkościami 185-200 km/h startując i lądując nie tylko na lotniskach lub lądowiskach ale również w nieprzygotowanym i ekstremalnie krótkim terenie. Długość rozbiegu wynosi od 30-70 m, a zasięg nawet do 1365 km w zależności od masy startowej i wyposażenia.
Specyfikacja
Specyfikacja
Dlaczego warto wybrać samolot Norden?
Najszybszy samolot ultralekki w klasie STOL
Samolot Norden łączy w sobie cechy szybkiego samolotu do dalekich przelotów jednocześnie dając możliwości lądowania praktycznie w każdym terenie lub na bardzo krótkich lądowiskach.
Jest zdecydowanie najszybszym samolotem ultralekkim w klasie STOL (z ang. short Take off and landing). Ponadprzeciętne osiągi zapewniają nowe, całkowicie metalowe skrzydła wyposażone w dwuszczelinowe klapy, elektrycznie wysuwane sloty, turbulizatory i niezawodny silnik Rotax 915 lub 916.
Przestronność i wygoda
Norden jest przestronny i wygodny, ma dużą przestrzeń bagażową którą można zamienić w miejsce do spania podczas lotniczej wycieczki.
Mocna konstrukcja
Samolot jest bardzo mocny, spełnia wymagania klasy ultralekkiej do 600 kg masy startowej natomiast został zaprojektowany na masę 800kg!
Wyposażenie i bezpieczeństwo
Opcjonalnie samolot może być wyposażony w ratunkowy system spadochronowy, którego zadaniem jest ocalenie samolotu i załogi w sytuacji niebezpieczeństwa.
Zespół napędowy
Samolot może być wyposażony w doładowany 115-konny, 141-konny lub 160-konny silnik Rotax ( w zależności od klasy w której samolot będzie zarejestrowany) ze śmigłem klasycznym drewnianym o stałym skoku, śmigłem cztero lub pięciołopatowym węglowym przestawnym na ziemi lub śmigłem trzyłopatowym typu constant speed.
Wersje podwozia
Samolot można wyposażyć w różne wersje podwozia: Standardowe zawieszenie wraz z 22” kołami dla tych pilotów co potrzebują prędkości przelotowych 200 km/h i lądują na dziurawych lądowiskach. Gazowo olejowe amortyzatory ACME i koła z niskociśnieniowymi oponami 26-29” dla miłośników ekstremalnego bush flyingu czyli lotniczego off-roadu
Kabina
Każdy samolot NORDEN może zostać wyposażony zgodnie z życzeniem klienta. W ofercie producenta jest klasyczna awionika oraz nowoczesne Glass-ckckpity firmy Garmin lub Dynon. Klient może wybrać kolor tapicerek węglowych foteli, nici, pasów bezpieczeństwa, rękojeści drążka oraz kolor tablicy przyrządów. Dostępne jest ponad dwadzieścia kolorów najwyższej jakości perforowanej skóry. Bardzo ciekawą dodatkową opcją jest powiększony przedział bagażowy z kompozytu węglowego o długości 140 cm! Po zdjęciu tylnego siedzenia przedział bagażowy można dodatkowo powiększyć.
Malowanie
Czy wiesz, że Twój Norden może być unikalny? Możesz wybrać swój ulubiony kolor samolotu z palety lakierów samochodowych, zaprojektować indywidualny schemat malowania lub wybrać jeden z wzorów oferowanych przez producenta. Jeśli jednak potrzebujesz zwiększyć masę użytkową samolotu, kadłub może być pokryty superlekką powłoką z Oratex –u, która dostępna jest w ośmiu odcieniach.
Charakterystyka
Silnik |
W standardzie: Rotax 915 iS 141 hp/5800 rpm Opcjonalnie: Rotax 916 iS 160 hp/5800 rpm |
Pojemność zbiornika paliwa |
W standardzie: 100 litrów +10litrów (zbiornik rozchodowy) |
Śmigło |
W standardzie: Drewniane 200 cm Opcjonalnie: czterołopatowe węglowe 203 cm, o zmiennym skoku |
Zużycie paliwa |
~25,2 l/h |
Wymiary
Rozpiętość skrzydeł |
9,03 m |
Długość |
7,07 m |
Wysokość |
2,03 m |
Wysokość (z Alaskan Bw 29″ i wydł. zawieszeniem) |
2,25 m |
Powierzchnia skrzydła |
14,4 m2 (16m2 z wysuniętymi klapami) |
Cięciwa skrzydła |
1,60 m |
Szerokość kabiny |
0, 76 m |
Szerokość podwozia (z Alaskan Bw 29″ i wydł. zawieszeniem) |
1,4 m |
Masy
Maksymalna masa startowa |
600 kg |
Wersja podstawowa z Rotax 915iS i opcjami ulżeniowymi |
365 kg |
Masa użytkowa |
235 kg |
Maksymalne obciążenie skrzydła |
441,6 kg/m2 |
Współczynnik obciążeń dopuszczalnych |
+6/ -3 G |
Max. testowane współczynnik obciążeń |
+8,4 G |
Osiągi
Prędkość nieprzekraczalna VNE |
235 km/h |
Maksymalna prędkość lotu poziomego |
215 km/h |
Prędkość przelotowa przy śmigle ustawianym na ziemi |
185 km/h |
Prędkość przelotowa przy śmigle przestawianym constant speed |
200 km/h |
Minimalna prędkość lotu z pełnymi klapami przy MTOM |
55 km/h |
Prędkość wznoszenia |
9 m/s |
Pułap praktyczny |
> 4570 m |
Długotrwałość lotu ze zbiornikami 180l +30min zapasu |
Do 8,5 h |
Zasięg przy 65% mocy |
1,365 km (ze zbiornikiem paliwa 180 l) |
Długość rozbiegu (jeden pilot) |
30 m |
Długość rozbiegu (MTOW) |
< 70 m |
Długość dobiegu (MTOW) |
< 80 m |
Max. składowa boczna wiatru |
6,8 m/s |
Najczęściej zadawane pytania dotyczące Norden
Czym różni się samolot ultralekki Norden od modelu Savage Cub?
Samolot ultralekki Norden jest zupełnie nową konstrukcją choć DNA obu modeli jest jednakowe. Norden ma całkowicie metalowe skrzydło, wyposażone w dwuszczelinowe klapy i sloty wysuwane elektrycznie, podczas gdy Savage Cub ma klasyczne skrzydło kryte tkaniną. Norden ma dłuższy i nieco szerszy kadłub oraz jest przystosowany do zabudowy silników Rotax 915 i 916.
Czy start i lądowanie samolotem z tylnym kółkiem jest trudniejsze?
Na pewno jest nieco inne w porównaniu do samolotu z tzw. przednim kółkiem. Przy startach i lądowaniach w łożu wiatru lub w bezwietrznych warunkach lądowanie jest bardzo łatwe. Przy silnym bocznym wietrze pilot musi przypilnować kierunku i unikać przyziemienia z trawersem. Różnic jest kilka m.in. w samolotach Zlin siedzimy wyżej i centralnie w osi podłużnej samolotu, a maska samolotu jest zadarta. Poznanie różnic oraz przeszkolenie na typ zajmuje średnio ok. 3 h lotu plus krótkie szkolenie teoretyczne. Każdy pilot kupujący samolot marki Zlin Aviation będzie przeszkolony przez naszych instruktorów na samolot z tylnym kółkiem w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego, który działa w Gostkowie k. Torunia (województwo kujawsko-pomorskie).
Jakie uprawnienia są potrzebne do pilotowania samolotów ultralekkich?
Do pilotowania samolotów ultralekkich wymagane jest świadectwo kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego UACP. Takie uprawnienie można zdobyć w Ośrodku Szkolenia Lotniczego Mikrolot koło Torunia (województwo kujawsko-pomorskie). Czas szkolenia to ok. 60 h zajęć teoretycznych i ok. 28 h szkolenia w locie.
Gdzie mogę lądować latając swoim samolotem ultralekkim?
Samoloty ultralekkie mogą korzystać ze wszystkich publicznych portów lotniczych, lotnisk oraz lądowisk których jest w Polsce kilkaset. Dodatkowo samoloty ultralekkie mogą wykonywać operacje z innych terenów, które nie są ewidencjonowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wystarczy, że działka, na której chcemy wylądować ma odpowiednie wymiary (długość i szerokość) pozwalające na bezpieczne wykonanie startu i lądowania oraz pod warunkiem, że uzyskamy zgodę właściciela nieruchomości.
Jaka jest wymagana długość pasa dla startu i lądowania samolotu Norden?
Norden jest samolotem, który może się pochwalić jednym z najkrótszych startów wśród lekkich samolotów. W sprzyjających warunkach długość rozbiegu może wynosić jedynie 30 m. Dla bezpiecznego wykonywania operacji startu i lądowania przy pełnej masie startowej pas o rozmiarach 300 m x 20 m będzie wystarczający.
Czy samoloty ultralekki są bezpieczne?
Tak, samoloty ultralekkie są bardzo bezpieczne. Składa się na to wiele czynników, począwszy od projektowania, poprzez proces produkcji, badań wytrzymałości, prób w locie, a kończąc na certyfikacji. Samoloty ultralekkie muszą spełniać wymagania techniczne nadzorów różnych państw. Samoloty marki Zlin Aviation są wyposażane w niezawodne silniki firmy Rotax oraz spadochronowe systemy ratunkowe.
Ile kosztuje utrzymanie samolotu ultralekkiego i jak często trzeba robić przeglądy?
Na koszty utrzymania samolotu ultralekkiego składają się koszty obsługi technicznej, koszty corocznej oceny zdatności i obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz nieobowiązkowego ubezpieczenia Aerocasco. Obsługę techniczną wykonuje się co 100 h lub raz w roku. Cena tej usługi będzie wynikała z zakresu obsługi, zużycia lub wieku poszczególnych elementów płatowca, silnika i śmigła. Przedłużenie zdatności do lotu to cena ok. 1000 zł, koszt ubezpieczenia OC ok. 2000 zł a ubezpieczenie AC ok. 3% wartości samolotu ultralekkiego.
Na jakim paliwie latają samoloty ultralekkie?
Samoloty ultralekkie mogą latać na benzynie samochodowej PB 95 i PB 98 ale również na paliwie lotniczym AVGAS.
Czy przy zakupie samolotu ultralekkiego można odliczyć podatek VAT?
Jeżeli samolot ultralekki będzie wykorzystany w działalności gospodarczej można odliczyć w całości podatek VAT.
Jak długo czeka się na nowy samolot?
Na nowy samolot Norden lub Savage Cub czeka się ok. 12 miesięcy.
Chcę zakupić używany samolot ultralekki. Czy mogę liczyć na pomoc przy rejestracji, obsługę techniczną i przeszkolenie?
Tak. Posiadamy w naszej ofercie również samoloty używane, na które udzielana jest gwarancja. Jeśli klient chce nabyć samolot spoza naszej oferty możemy pomóc w ocenie jego stanu technicznego i ocenie dokumentacji, sprowadzeniu, rejestracji, obsłudze technicznej i przeszkoleniu w locie.
Gdzie można zapoznać się z samolotem ultralekkim marki Zlin Aviation?
Większość oferowanych przez nas modeli samolotów jest dostępna na lądowisku Gostkowo koło Torunia (województwo kujawsko-pomorskie). Zachęcamy do kontaktu telefonicznego i umówienia się na prezentację oraz lot zapoznawczy.
Gdzie można serwisować samoloty ultralekkie?
Prowadzimy obsługę techniczną samolotów ultralekkich Zlin Aviation w naszym hangarze serwisowym na lądowisku w Gostkowie koło Torunia (województwo kujawsko-pomorskie). Jeżeli samolot jest w stanie nielotnym możemy zapewnić serwis w miejscu jego hangarowania na terenie całej Polski. Dodatkowo obsługujemy samoloty ultralekkie Pipistrel Virus, Virus SW, Sinus, Alpha Trainer, Aeroprakt A22, Aeroprakt A32, Ekolot Topaz, Junior, Tecnam, Evektor i wiele innych.