Flagowy model legendarnej firmy Air Creation
Motolotnia Tanarg NEO ze skrzydłem BioniX2 to flagowy model legendarnej firmy Air Creation. Powstała na bazie ponad 40 lat działalności firmy, w trakcie których zbudowano ponad 7000 statków powietrznych, oraz na bazie doświadczeń niezliczonej ilości pilotów-użytkowników na całym świecie. Tanarg Neo to najbardziej luksusowa, nowoczesna i wszechstronna maszyna na rynku.
Flagowy model legendarnej firmy Air Creation
Motolotnia Tanarg NEO ze skrzydłem BioniX2 to flagowy model legendarnej firmy Air Creation. Powstała na bazie ponad 40 lat działalności firmy, w trakcie których zbudowano ponad 7000 statków powietrznych, oraz na bazie doświadczeń niezliczonej ilości pilotów-użytkowników na całym świecie. Tanarg Neo to najbardziej luksusowa, nowoczesna i wszechstronna maszyna na rynku.
Umożliwia zabranie dużego bagażu i 65 litrów paliwa
Zoptymalizowana pod kątem latania w załodze dwuosobowej na długich trasach przy wysokiej prędkości przelotowej ale nie tylko. Umożliwia zabranie dużego bagażu i 65 litrów paliwa, a przy tym jest prawidłowa i lekka w pilotażu! Skrzydło BioniX z systemem trymowania „gorset” zapewnia pilotowi niespotykany dotąd, szeroki zakres prędkości użytkowych. Start z krótkiego trawiastego lądowiska przy maksymalnej masie startowej lub przelot z prędkością 130 km/h nie stanowi najmniejszego problemu. Już dziś umów się na lot testowy!
Umożliwia zabranie dużego bagażu i 65 litrów paliwa
Zoptymalizowana pod kątem latania w załodze dwuosobowej na długich trasach przy wysokiej prędkości przelotowej ale nie tylko. Umożliwia zabranie dużego bagażu i 65 litrów paliwa, a przy tym jest prawidłowa i lekka w pilotażu! Skrzydło BioniX z systemem trymowania „gorset” zapewnia pilotowi niespotykany dotąd, szeroki zakres prędkości użytkowych. Start z krótkiego trawiastego lądowiska przy maksymalnej masie startowej lub przelot z prędkością 130 km/h nie stanowi najmniejszego problemu. Już dziś umów się na lot testowy!
Najbardziej zaawansowany technicznie wózek na rynku
Tanarg NEO jest bez wątpienia najbardziej zaawansowanym technicznie wózkiem motolotniowym na rynku. Idea tego projektu wybiega zdecydowanie w XXI wiek zostawiając konkurencyjne motolotnie w poprzedniej epoce. Od 2005 roku wyprodukowano ponad 500 Tanargów w wersjach S i ES. Obecnie jest dostępny z jednym z trzech typów silnika Rotax i bogatym wyposażeniem dodatkowym. W połączeniu ze skrzydłem serii BioniX2 13 lub 15 uzyskujemy motolotnię o znakomitych osiągach, wygodną, ładną i przede wszystkim bezpieczną.
Najbardziej zaawansowany technicznie wózek na rynku
Tanarg NEO jest bez wątpienia najbardziej zaawansowanym technicznie wózkiem motolotniowym na rynku. Idea tego projektu wybiega zdecydowanie w XXI wiek zostawiając konkurencyjne motolotnie w poprzedniej epoce. Od 2005 roku wyprodukowano ponad 500 Tanargów w wersjach S i ES. Obecnie jest dostępny z jednym z trzech typów silnika Rotax i bogatym wyposażeniem dodatkowym. W połączeniu ze skrzydłem serii BioniX2 13 lub 15 uzyskujemy motolotnię o znakomitych osiągach, wygodną, ładną i przede wszystkim bezpieczną.
Innowacyjność konstrukcji!
Lekka i superwytrzymała kratownica z rur i profili kwasoodpornych, ubrana w całości w kompozytowe owiewki, które scalają wózek w jedną bryłę zoptymalizowaną pod kątem aerodynamiki oraz komfortu załogi. Posiada wygodne fotele z regulacją nachylenia oparcia i możliwością ustawienia odległości orczyka przedniego wraz z dźwignią gazu i hamulca w zależności od wzrostu pilota. Tanarg NEO jest znakomicie amortyzowany za pomocą amortyzatorów gazowo-olejowych podwozia głównego i gumowo -sprężynowych przedniego widelca. Konstrukcja masztu umożliwia zdjęcie i założenie skrzydła wyłącznie jednej osobie i to bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Montaż skrzydła na wózku nigdy nie był prostszy!
Innowacyjność konstrukcji!
Lekka i superwytrzymała kratownica z rur i profili kwasoodpornych, ubrana w całości w kompozytowe owiewki, które scalają wózek w jedną bryłę zoptymalizowaną pod kątem aerodynamiki oraz komfortu załogi. Posiada wygodne fotele z regulacją nachylenia oparcia i możliwością ustawienia odległości orczyka przedniego wraz z dźwignią gazu i hamulca w zależności od wzrostu pilota. Tanarg NEO jest znakomicie amortyzowany za pomocą amortyzatorów gazowo-olejowych podwozia głównego i gumowo -sprężynowych przedniego widelca. Konstrukcja masztu umożliwia zdjęcie i założenie skrzydła wyłącznie jednej osobie i to bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Montaż skrzydła na wózku nigdy nie był prostszy!
Bezpieczeństwo
Struktura kratownicowa wózka jest tak zaprojektowana by gwarantować największą wytrzymałość przy najmniejszej masie. Elementy konstrukcji osłaniają załogę, posiadają strefy pochłaniające energię w razie uderzenia, główne elementy nośne są wzmocnione i zabezpieczone za pomocą stalowych lin w przednim zastrzale i syntetycznych taśm w maszcie głównym .
W dalszej kolejności bezpieczeństwo zapewniają trzypunktowe bezwładnościowe pasy, kontrolka na tablicy przyrządów informująca o stanie zabezpieczenia głównego mocowania masztu, zbiornik paliwowy wykonany z grubego polietylenu zabudowany w klatce bezpieczeństwa oraz hamulce tarczowe na trzy koła. Dodatkowo jako opcja dostępny jest rakietowy system ratowniczy na załogę i płatowiec.
Bezpieczeństwo
Struktura kratownicowa wózka jest tak zaprojektowana by gwarantować największą wytrzymałość przy najmniejszej masie. Elementy konstrukcji osłaniają załogę, posiadają strefy pochłaniające energię w razie uderzenia, główne elementy nośne są wzmocnione i zabezpieczone za pomocą stalowych lin w przednim zastrzale i syntetycznych taśm w maszcie głównym .
W dalszej kolejności bezpieczeństwo zapewniają trzypunktowe bezwładnościowe pasy, kontrolka na tablicy przyrządów informująca o stanie zabezpieczenia głównego mocowania masztu, zbiornik paliwowy wykonany z grubego polietylenu zabudowany w klatce bezpieczeństwa oraz hamulce tarczowe na trzy koła. Dodatkowo jako opcja dostępny jest rakietowy system ratowniczy na załogę i płatowiec.
Tanarg NEO BioniX w kategorii K4
Potwierdzeniem spełnienia najsurowszych wymogów w zakresie bezpieczeństwa jest certyfikat niemieckiego nadzoru DULV oraz wpis na Listę typów zatwierdzonych prowadzoną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pozwala to na rejestrowanie motolotni Tanarg NEO BioniX w kategorii K4 i użytkowanie jej na przykład do lotów z pasażerem, szkolenia lotniczego, lotów nocnych oraz działalności zarobkowej.
Tanarg NEO BioniX w kategorii K4
Potwierdzeniem spełnienia najsurowszych wymogów w zakresie bezpieczeństwa jest certyfikat niemieckiego nadzoru DULV oraz wpis na Listę typów zatwierdzonych prowadzoną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pozwala to na rejestrowanie motolotni Tanarg NEO BioniX w kategorii K4 i użytkowanie jej na przykład do lotów z pasażerem, szkolenia lotniczego, lotów nocnych oraz działalności zarobkowej.
Luksusowy i praktyczny
Tanarg NEO to model luksusowy i zarazem praktyczny. Zmyślnie zaprojektowana owiewka z powiększoną szybą chroni pilota i pasażera przed naporem powietrza i deszczem w całym zakresie prędkości, przy czym wsiadanie i wysiadanie jest bardzo łatwe. W porównaniu do poprzednich modeli tablica przyrządów jest powiększona, co umożliwia zainstalowanie wielu opcjonalnych przyrządów, a nawet zamontowania na niej 10-calowego tabletu. Wózek wykonany jest z dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Ergonomiczne rozmieszczenie wszystkich urządzeń pokładowych i wszystkich dźwigni sterowania, daje w locie odczucie silnej spójności z maszyną i wzmaga poczucie bezpieczeństwa. Miękkie zawieszenie silnika i obszerne, wygodne fotele sprawiają, że załoga nie odczuwa żadnych wibracji pochodzących od silnika.
Luksusowy i praktyczny
Tanarg NEO to model luksusowy i zarazem praktyczny. Zmyślnie zaprojektowana owiewka z powiększoną szybą chroni pilota i pasażera przed naporem powietrza i deszczem w całym zakresie prędkości, przy czym wsiadanie i wysiadanie jest bardzo łatwe. W porównaniu do poprzednich modeli tablica przyrządów jest powiększona, co umożliwia zainstalowanie wielu opcjonalnych przyrządów, a nawet zamontowania na niej 10-calowego tabletu. Wózek wykonany jest z dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Ergonomiczne rozmieszczenie wszystkich urządzeń pokładowych i wszystkich dźwigni sterowania, daje w locie odczucie silnej spójności z maszyną i wzmaga poczucie bezpieczeństwa. Miękkie zawieszenie silnika i obszerne, wygodne fotele sprawiają, że załoga nie odczuwa żadnych wibracji pochodzących od silnika.
Stabilność i wysoka odporność na turbulencje
Charakterystyki pilotażowe wszystkich skrzydeł Air Creation w trudnych warunkach atmosferycznych gwarantują stabilność i wysoką odporność na turbulencje i czynią lot komfortowym.
Stabilność i wysoka odporność na turbulencje
Charakterystyki pilotażowe wszystkich skrzydeł Air Creation w trudnych warunkach atmosferycznych gwarantują stabilność i wysoką odporność na turbulencje i czynią lot komfortowym.
Wszechstronność
Motolotnia Tanrg NEO BioniX została stworzony z myślą o pilotach ceniących wygodę w długotrwałych lotach typu cross-country jak również do codziennego latania rekreacyjnego. W zależności od doboru skrzydła, Tanarg może latać z prędkościami od 65 do 190 km/h! Masa użytkowa wynosi ponad 200 kg. Dzięki zastosowaniu kratownicy wnętrze Tanarg-a posiada sporą przestrzeń ładunkową, która może zmieścić bagaż i system ratunkowy. Dodatkowo w przedniej owiewce i oparciach foteli znajdują się kieszenie, które mogą pomieścić wiele akcesoriów przydatnych podczas lotu. Tanarg może być z powodzeniem używany do dalekiej turystyki, lotów rekordowych, wyczynu i rekreacji.
Wszechstronność
Motolotnia Tanrg NEO BioniX została stworzony z myślą o pilotach ceniących wygodę w długotrwałych lotach typu cross-country jak również do codziennego latania rekreacyjnego. W zależności od doboru skrzydła, Tanarg może latać z prędkościami od 65 do 190 km/h! Masa użytkowa wynosi ponad 200 kg. Dzięki zastosowaniu kratownicy wnętrze Tanarg-a posiada sporą przestrzeń ładunkową, która może zmieścić bagaż i system ratunkowy. Dodatkowo w przedniej owiewce i oparciach foteli znajdują się kieszenie, które mogą pomieścić wiele akcesoriów przydatnych podczas lotu. Tanarg może być z powodzeniem używany do dalekiej turystyki, lotów rekordowych, wyczynu i rekreacji.
Skrzydła BioniX2
Skrzydła typu BioniX2 przy zachowaniu klasycznego olinowania, gwarantującego niezniszczalność konstrukcji, wprowadzają wiele innowacyjności. Ich unikalną cechą jest zmiana geometrii krawędzi spływu w locie. BioniX2 oferowany jest w dwóch rozmiarach: 13 lub 15 metrów kwadratowych. Każdy z tych modeli łączy w sobie cechy skrzydła wolnego oraz bardzo szybkiego. Zakres prędkości wynosi (od Vs do Vne) od 65 do 185km/h dla 15 – metrowej wersji i 65-190 km/h dla 13-nastki przy maksymalnej masie startowej 475 kg.
Skrzydła BioniX2
Skrzydła typu BioniX2 przy zachowaniu klasycznego olinowania, gwarantującego niezniszczalność konstrukcji, wprowadzają wiele innowacyjności. Ich unikalną cechą jest zmiana geometrii krawędzi spływu w locie. BioniX2 oferowany jest w dwóch rozmiarach: 13 lub 15 metrów kwadratowych. Każdy z tych modeli łączy w sobie cechy skrzydła wolnego oraz bardzo szybkiego. Zakres prędkości wynosi (od Vs do Vne) od 65 do 185km/h dla 15 – metrowej wersji i 65-190 km/h dla 13-nastki przy maksymalnej masie startowej 475 kg.
Nowatorski system trymowania
Skrzydło BioniX posiada nowatorski opatentowany system trymowania tzw. Gorset. Działa on na zasadzie zmiany kąta natarcia w centralnej części płata i zmiany wybrzuszenia krawędzi spływu. Zmiana parametrów skrzydła jest realizowana poprzez umieszczone w kieszeni kilowej dwa centralne profile połączone systemem napinającym.
Nowatorski system trymowania
Skrzydło BioniX posiada nowatorski opatentowany system trymowania tzw. Gorset. Działa on na zasadzie zmiany kąta natarcia w centralnej części płata i zmiany wybrzuszenia krawędzi spływu. Zmiana parametrów skrzydła jest realizowana poprzez umieszczone w kieszeni kilowej dwa centralne profile połączone systemem napinającym.
Ustawienia skrzydła
Kręcąc korbą na sterownicy ustawiamy skrzydło w pozycji „wolno” i uzyskujemy krótki start nawet przy maksymalnej masie startowej 475 kg. Takie wytrymowanie skrzydła pozwala również na szybkie wznoszenie, niewielką prędkość podejścia, a następnie możliwość krótkiego lądowania. Natomiast przestawiając BioniX-a „na szybko” bez trudu możemy dogonić ,a nawet przegonić małe wyścigowe skrzydła. Co najważniejsze w BioniX-ie – skrzydło jest bezpieczne i w pełnym zakresie prędkości i dopuszczonych manewrów, a prędkość lotu w burzliwej atmosferze jest najwyższa spośród wszystkich skrzydeł na rynku.
Ustawienia skrzydła
Kręcąc korbą na sterownicy ustawiamy skrzydło w pozycji „wolno” i uzyskujemy krótki start nawet przy maksymalnej masie startowej 475 kg. Takie wytrymowanie skrzydła pozwala również na szybkie wznoszenie, niewielką prędkość podejścia, a następnie możliwość krótkiego lądowania. Natomiast przestawiając BioniX-a „na szybko” bez trudu możemy dogonić ,a nawet przegonić małe wyścigowe skrzydła. Co najważniejsze w BioniX-ie – skrzydło jest bezpieczne i w pełnym zakresie prędkości i dopuszczonych manewrów, a prędkość lotu w burzliwej atmosferze jest najwyższa spośród wszystkich skrzydeł na rynku.
Gorset rozluźniony
Gorset rozluźniony: większe zwichrzenie geometryczne płata, większe wybrzuszenie krawędzi spływu, większy kąt natarcia w centralnej części płata. Efekt: wzrost siły nośnej, duża łatwość sterowania, niewielka prędkość przelotowa, krótszy start i mniejsza prędkość podejścia do lądowania.
Gorset napięty
Gorset napięty: Zmniejszenie zwichrzenia geometrycznego płata, mniejsze wybrzuszenie krawędzi spływu, mniejszy kąt natarcia w centralnej części płata. Efekt: zmniejszenie oporów aerodynamicznych skrzydła, skrzydło robi się bardziej stateczne poprzecznie, zmniejszenie sił na sterownicy w zakresie od neutrum do siebie, wzrost prędkości przelotowej.
Konstrukcja skrzydła
Konstrukcja skrzydła wykonana z anodowanych rur aluminiowych rożnych rodzajów (2017A, 6082, 7075). Wszystkie linki wykonane są z stali nierdzewnej i zabezpieczone przed uszkodzeniem za pomocą plastikowego oplotu. Poszycie skrzydła wykonane jest z materiałów odpornych na promieniowanie UV takich jak: Liteskin, Carbon Sport, Trilam i Dacron. Powłoka skrzydła ma 90 % podwójnego poszycia a w miejscach najbardziej obciążonych są wszyte pasy wytrzymałościowe wykonane z kevlaru. Na końcówkach zamontowane są węglowe winglety natomiast na górnej powierzchni ciąg turbulizatorów.
Konstrukcja skrzydła
Konstrukcja skrzydła wykonana z anodowanych rur aluminiowych rożnych rodzajów (2017A, 6082, 7075). Wszystkie linki wykonane są z stali nierdzewnej i zabezpieczone przed uszkodzeniem za pomocą plastikowego oplotu. Poszycie skrzydła wykonane jest z materiałów odpornych na promieniowanie UV takich jak: Liteskin, Carbon Sport, Trilam i Dacron. Powłoka skrzydła ma 90 % podwójnego poszycia a w miejscach najbardziej obciążonych są wszyte pasy wytrzymałościowe wykonane z kevlaru. Na końcówkach zamontowane są węglowe winglety natomiast na górnej powierzchni ciąg turbulizatorów.
Filmy

Screenshot

Screenshot

Screenshot
Standardowe wyposażenie
Śmigło 3-łopatowe Neuform |
hamulce tarczowe na 3 koła |
Hamulec postojowy |
Termostat w układzie chłodzenia |
Podgrzew gaźników |
Zbiornik 65 litrów ze zintegrowanym paliwomierzem |
Nowy model szyby |
Powiększona tablica przyrządów z włókna węglowego |
Dodatkowa przepustnica zamontowana w tablicy przyrządów |
Awionika firmy MGL: elektroniczny wskaźnik parametrów lotu oraz przyrząd silnikowy |
Tapicerki foteli wykonane z materiałów odpornych na uszkodzenia zawierających włókna węglowe. |
Zewnętrzny bagażnik o dużej pojemności zakładany na fotel pasażera, |
Boczne sakwy dostępne w trakcie lotu, |
Owiewki aerodynamiczne kół , |
Personalizacja owiewek poprzez wybór koloru okleiny |
Pokrowiec transportowy na skrzydło |
Turbulizatory |
System trymowania typu gorset |
Węglowe winglety |
Ramiona sterownicy i maszt skrzydła wykonane z profili o przekroju kroplowym |
Pozostałe opcje wyposażenia
Dane techniczne TanargNeo 912 Bionix2
Powierzchnia | 13,3 m2 |
Maksymalne obciążenie skrzydła | 33,8 kg/m2 |
Typ profilu | Podwójne pokrycie w 90% |
Rozpiętość | 9,1 m |
Kąt dziobowy | 130 |
Wydłużenie | 6,2 |
Masa skrzydła | 54,5 kg |
Maksymalne współczynniki obciążenia | +6/ -3 G |
Maksymalna masa startowa | 472,5 kg |
Współczynniki obciążenia | +4/ -2 G |
Dane techniczne Skrzydła BioniX2 15
Powierzchnia | 15,1 m2 |
Maksymalne obciążenie skrzydła | 31,5 kg/m2 |
Typ profilu | Podwójne pokrycie w 90% |
Rozpiętość | 9,85 m |
Kąt dziobowy | 130° |
Wydłużenie | 6,4 |
Masa skrzydła | 58 kg |
Maksymalne współczynniki obciążenia | +6/ -3 G |
Maksymalna masa startowa | 472,5 kg |
Współczynniki obciążenia | +4/ -2 G |
Dane techniczne Wózka Tanarg NEO
Silnik | Rotax 912 UL | Rotax 912 ULS | Rotax 912 IS |
Śmigło | Neuform CL3 -65-(IP) 47-101,6 | Neuform TXL3-65-47 101.6 | Neuform TXL3-65-47 101.6 |
Masa pustego wózka | 197,5 kg | 198,5 kg | 203,5 |
Maksymalna masa bez skrzydła | 420 kg | 420 kg | 450 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g | +6g,-3g | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g | +4g, -2g | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 65 litrów | 65 litrów | 65 litrów |
Moc maksymalna | 59.6 kW | 73,5 kW | 73,5 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm | 5800 rpm | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 58 kW | 59 kW | 69 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm | 5600 rpm | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata | zębata | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 | 1:2,43 | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 2386 rpm | 2386 rpm | 2386 rpm |
Poziom hałasu przy pełnej mocy i maksymalnej masie startowej | 87 dB | 83 dB | 83 dB |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 265 m | 250 m | 250 m |
Rotax 912 UL
Silnik | Rotax 912 UL |
Śmigło | Neuform CL3 -65-(IP) 47-101,6 |
Masa pustego wózka | 197,5 kg |
Maksymalna masa bez skrzydła | 420 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 65 litrów |
Moc maksymalna | 59.6 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 58 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 2386 rpm |
Poziom hałasu przy pełnej mocy i maksymalnej masie startowej | 87 dB |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 265 m |
Rotax 912 ULS
Silnik | Rotax 912 ULS |
Śmigło | Neuform TXL3-65-47 101.6 |
Masa pustego wózka | 198,5 kg |
Maksymalna masa bez skrzydła | 420 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 65 litrów |
Moc maksymalna | 73,5 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 59 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 2386 rpm |
Poziom hałasu przy pełnej mocy i maksymalnej masie startowej | 83 dB |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 250 m |
Rotax 912 IS
Silnik | Rotax 912 IS |
Śmigło | Neuform TXL3-65-47 101.6 |
Masa pustego wózka | 203,5 |
Maksymalna masa bez skrzydła | 450 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 65 litrów |
Moc maksymalna | 73,5 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 69 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 2386 rpm |
Poziom hałasu przy pełnej mocy i maksymalnej masie startowej | 83 dB |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 250 m |
Wymiar motolotni Tanarg NEO z skrzydłem Bionix2 13 gotowej do lotu
Wymiar motolotni Tanarg NEO z skrzydłem Bionix2 15
Osiągi motolotni Tanarg NEO BioniX2 Typ skrzydła: Bionix 2 13
Typ silnika | Rotax 912 UL | Rotax 912 ULS | Rotax 912 IS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 252 kg | 253 kg | 258 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 305,5 kg | 303,5 kg | 309 kg |
Masa użytkowa w wersji podstatwowej | 220,5 kg | 219,5 kg | 214,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg | 450 kg | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 472,5 kg | 472,5 kg | 472,5 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 65 km/h | 65 km/h | 65 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 85 km/h | 85 km/h | 85 km/h |
Długość rozbiegu | 115 m | 105 m | 105 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 230 m | 210 m | 210 m |
Prędkość wznoszenia | 4.3 m/s | 4.9 m/s | 4.9 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 90 km/h | 90 km/h | 90 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 165 m | 165 m | 165 m |
Największa doskonałość | 9 | 9 | 9 |
Prędkość największej doskonałości | 85 km/h | 85 km/h | 85 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s | 7,5 m/s | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 189 km/h | 189 km/h | 189 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 130 km/h | 130 km/h | 130 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s | 3s | 3s |
Rotax 912 UL
Typ silnika | Rotax 912 UL |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 252 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 305,5 kg |
Masa użytkowa w wersji podstatwowej | 220,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 472,5 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 65 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 85 km/h |
Długość rozbiegu | 115 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 230 m |
Prędkość wznoszenia | 4.3 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 90 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 165 m |
Największa doskonałość | 9 |
Prędkość największej doskonałości | 85 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 189 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 130 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Rotax 912 ULS
Typ silnika | Rotax 912 ULS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 253 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 303,5 kg |
Masa użytkowa w wersji podstatwowej | 219,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 472,5 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 65 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 85 km/h |
Długość rozbiegu | 105 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 210 m |
Prędkość wznoszenia | 4.9 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 90 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 165 m |
Największa doskonałość | 9 |
Prędkość największej doskonałości | 85 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 189 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 130 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Rotax 912 IS
Typ silnika | Rotax 912 IS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 258 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 309 kg |
Masa użytkowa w wersji podstatwowej | 214,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 472,5 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 65 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 85 km/h |
Długość rozbiegu | 105 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 210 m |
Prędkość wznoszenia | 4.9 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 90 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 165 m |
Największa doskonałość | 9 |
Prędkość największej doskonałości | 85 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 189 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 130 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Osiągi motolotni Tanarg NEO BioniX2 Typ skrzydła: Bionix 2 15
Typ silnika | Rotax 912 UL | Rotax 912 ULS | Rotax 912 IS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 255 kg | 257,5kg | 264,5 |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 312 kg | 312 kg | 312 kg |
Masa użytkowa w wersji podstatwowej | 195 kg | 192,5 kg | 185,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg | 450 kg | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 475 kg | 475 kg | 475 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 63 km/h | 63 km/h | 63 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Długość rozbiegu | 100 m | 95 m | 95 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 215 m | 195 m | 195 m |
Prędkość wznoszenia | 4.5 m/s | 5,1 m/s | 5,1 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 85 km/h | 85 km/h | 85 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 150 m | 150 m | 150 m |
Największa doskonałość | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
Prędkość największej doskonałości | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s | 7,5 m/s | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 184 km/h | 184 km/h | 184 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 126 km/h | 126 km/h | 126 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s | 3s | 3s |
Rotax 912 UL
Typ silnika | Rotax 912 UL |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 255 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 312 kg |
Masa użytkowa w wersji podstatwowej | 195 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 475 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 63 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 80 km/h |
Długość rozbiegu | 100 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 215 m |
Prędkość wznoszenia | 4.5 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 85 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 150 m |
Największa doskonałość | 8,5 |
Prędkość największej doskonałości | 80 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 184 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 126 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Rotax 912 ULS
Typ silnika | Rotax 912 ULS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 257,5kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 312 kg |
Masa użytkowa w wersji podstatwowej | 192,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 475 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 63 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 80 km/h |
Długość rozbiegu | 95 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 195 m |
Prędkość wznoszenia | 5,1 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 85 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 150 m |
Największa doskonałość | 8,5 |
Prędkość największej doskonałości | 80 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 184 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 126 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Rotax 912 IS
Typ silnika | Rotax 912 IS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 264,5 |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 312 kg |
Masa użytkowa w wersji podstatwowej | 185,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 475 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 63 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 80 km/h |
Długość rozbiegu | 95 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 195 m |
Prędkość wznoszenia | 5,1 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 85 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 150 m |
Największa doskonałość | 8,5 |
Prędkość największej doskonałości | 80 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 184 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 126 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Najczęstsze pytania o motolotnię Tanarg NEO BioniX2
Czy latanie motolotnią jest bezpieczne?
Oczywiście że tak. Motolotnie tak samo jak inne statki powietrzne są projektowane, budowane i certyfikowane w oparciu o wymagające przepisy. Wykorzystuje się w nich silniki lotnicze i awionikę którą można spotkać w samolotach i śmigłowcach. Pilotaż jest łatwy, motolotnia w odróżnieni od innych statków powietrznych nie wchodzi w niebezpieczne stanu lotu jak np. korkociąg. Pilot motolotni, który przeszedł szkolenie podstawowe i uzyskał uprawnienia może bezpiecznie wykonywać operacje lotnicze, a dodatkowo motolotnię można wyposażyć w balistyczny spadochron ratunkowy.
Czy motolotnię Tanarg mogę skonfigurować z innym skrzydłem?
Tak, wszystkie skrzydła dwuosobowe z rodziny Air Creation mogą być montowane do wózków Tanarg. W zależności od tego jaki typ latania preferujesz, konfigurując swojego Tanarga możesz wybrać między motolotnią do latania rekreacyjnego umożliwiającego krótki start i krótkie lądowanie lub motolotnię do przelotów osiągającą bez problemu 140 km/h IAS.
Czy mogę wybrać sobie kolor motolotni?
Standardowo oferowany jest biały kolor owiewek wózka z okleiną firmy 3M (wiele dostępnych kolorów z katalogu producenta). To bardzo estetyczne i trwałe rozwiązanie. Na życzenie klienta owiewki mogą być polakierowane dowolnie wybranym lakierem samochodowym. Kolor kratownicy i zbiornik paliwa jest niezmienny, niezależnie od opcji kolorystycznej. Skrzydło ma standardowy rozkrój i zawsze szarą krawędź natarcia oraz górną powierzchnię w kolorze białym. Część dolnej powierzchni można wybrać w kolorze sandrowym czyli biało-czerwonym lub biało-żółtym. Wybierając opcję personalizacji można zaprojektować własny wzór dolnej powierzchni wykorzystując 12 odcieni tkaniny dakron (np. logo firmy lub kształty w jej wiodących kolorach)
Jaka jest żywotność (resurs) motolotni Air Creation?
Wszystkie produkty Air Creation są projektowane i produkowane na bazie ponad czterdziestoletniego doświadczenia firmy w branży motolotniowej. Są wykonane z materiałów najwyższej jakości dostępnych na rynku przy równoczesnej dbałości o najmniejsze detale. Wykonane są solidnie, a zarazem lekko, co zapewni użytkownikowi długie lata eksploatacji.
Czym różni się motolotnia Tanarg NEO od poprzednich modeli Tanarg’a S, ES?
Wózek Tanarg NEO ma szereg unowocześnień w stosunku do poprzednich wersji. Przede wszystkim można na nim zamontować Silnik Rotax 912 IS wyposażony w układ wtryskowy ale również gaźnikowe modele z serii 912. Powiększona tablica przyrządów pomieści więcej instrumentów pilotażowych i silnikowych lub 10 calowy Glass cockpit. Nowe tapicerki foteli, zoptymalizowany układ chłodzenia silnika, nowy zbiornik paliwa z elektronicznym paliwomierzem to tylko część udoskonaleń nowego modelu.
Czy można kupić motolotnie Tanarg NEO w wersji KIT do samodzielnego złożenia?
Oczywiście. Kit zawiera wszystkie niezbędne elementy wózka od pojedynczych śrubek przez płyny eksploatacyjne i akumulator kończąc na akcesoriach silnikowych takich jak chłodnice czy układ wydechowy. Wszystkie główne elementy konstrukcyjne są dostarczone gotowe i pomalowane. Do zmontowania KIT-u potrzeba silnika Rotax, podstawowych umiejętności technicznych i zestawu narzędzi, wiertarki, nitownicy itp. Służymy fachowym doradztwem przy budowie albo możemy wykonać część prac za Ciebie.
Czy w swoim Tanarg’u mogę zabudować awionikę producentów, których nie ma w cenniku?
Standardowo montowane są instrumenty firmy MGL, które znakomicie działaj i są nowoczesne. Do wyboru jest kilka wariantów awioniki, radiostacji i transpondera. Na tablicy możemy zamontować nawigację lotniczą lub tablet.
Dlaczego skrzydła mają klasyczne olinowanie?
Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Na skrzydłach bezmasztowych (typu topless) innych producentów motolotni było wiele incydentów w których bezpośrednią przyczyną było uszkodzenie skrzydła w locie. Olinowanie górnej powierzchni jest najlepszym i najbardziej niezawodnym sposobem przenoszenia sił i naprężeń powstających przy ujemnych przeciążeniach. W skrzydłach typu topless sztywność i zwichrzenie geometryczne jest realizowane przez listwy i ściny które są mało odporne na odkształcenia przy ujemnych kątach natarcia, a ich skomplikowana budowa zwiększa masę skrzydła. Skrzydła Air Creation są mocniejsze konstrukcyjnie i mogą wytrzymać dużo większe obciążenia niż bezmasztowce dając pilotowi większy margines bezpieczeństwa, mają od nich większą maksymalną masę startową i większą dopuszczalną prędkość w burzliwym powietrzu .
Jakie są koszty utrzymania motolotni?
Na koszty utrzymania motolotni składa się kilka czynników. W cyklu rocznym wygląda to następująco: 1) Ocena zdatności do lotu, którą wykonuje mechanik diagnosta. Przegląd jest ważny 12 miesięcy. Cena ok. 700 zł
2) Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej cena ok. 1000 zł.
3) Czynności okresowe wynikające ze zużycia elementów płatowca lub silnika zależne od wieku i intensywności eksploatacji. Im statek powietrzny jest bardziej zużyty tym więcej nakładów będzie wymagał.
Jakie uprawnienia trzeba posiadać żeby pilotować motolotnię?
Należy posiadać świadectwo kwalifikacji pilota motolotni, które uzyskuje się po szkoleniu w certyfikowanym ośrodku szkolenia i po zdaniu egzaminu. Do lotów samodzielnych nie potrzeba badań lotniczo-lekarskich. Po uzyskaniu nalotu 100 h i zrobieniu badań można zabrać na lot pasażera.
Czy można latać motolotnią w nocy?
Tak, jeśli spełnione są następujące warunki. Pilot posiada uprawnienie do pilotowania motolotni w nocy i motolotnia spełnia wymagania zawarte w odpowiednich rozporządzeniach.