Elektryczna propozycja od Air Création
W 2024 roku po 7 latach badań Air Création wkracza w erę elektryczną dzięki e-Pixelowi ze skrzydłem iFun 13. To pierwsza elektryczna motolotnia firmy Air Création, która weszła oficjalnie do sprzedaży. ePixel to elektryczna wersja klasycznej spalinowej motolotni Pixel ze skrzydłem iFun, która została wyprodukowana w setkach egzemplarzy.
Elektryczna propozycja od Air Création
W 2024 roku po 7 latach badań Air Création wkracza w erę elektryczną dzięki e-Pixelowi ze skrzydłem iFun 13. To pierwsza elektryczna motolotnia firmy Air Création, która weszła oficjalnie do sprzedaży. ePixel to elektryczna wersja klasycznej spalinowej motolotni Pixel ze skrzydłem iFun, która została wyprodukowana w setkach egzemplarzy.
Elektryczny napęd Geiger Engineering
Dwusuwowy silnik spalinowy został zastąpiony elektrycznym napędem niemieckiej firmy Geiger Engineering. Składa się z niskonapięciowych akumulatorów, mikrokontrolera oraz silnika o mocy 28 kW z interfejsem.
Elektryczny napęd Geiger Engineering
Dwusuwowy silnik spalinowy został zastąpiony elektrycznym napędem niemieckiej firmy Geiger Engineering. Składa się z niskonapięciowych akumulatorów, mikrokontrolera oraz silnika o mocy 28 kW z interfejsem.
Znakomite osiągi i komfort lotu
ePixel łączy w sobie bezpieczeństwo i niezawodność oraz dostarcza zapierających dech w piersiach wrażeń przy znakomitych osiągach i komforcie lotu.
Znakomite osiągi i komfort lotu
ePixel łączy w sobie bezpieczeństwo i niezawodność oraz dostarcza zapierających dech w piersiach wrażeń przy znakomitych osiągach i komforcie lotu.
Prosta obsługa techniczna
Długotrwałość lotu może wynosić od 40 minut przy dwóch akumulatorach do 1:20 przy czterech. Osiągi są prawie identyczne, jak w przypadku wersji spalinowej, natomiast obsługa techniczna jest zdecydowanie prostsza. ePixel jest wyposażony standardowo w zintegrowany instrument pilotażowo-silnikowy monitorujący prędkość lotu, prędkość wznoszenia, wysokość, temperaturę silnika, baterii. Na bieżąco monitoruje poziom naładowania baterii i uwzględniając prędkości względem ziemi wylicza zasięg dolotu.
Prosta obsługa techniczna
Długotrwałość lotu może wynosić od 40 minut przy dwóch akumulatorach do 1:20 przy czterech. Osiągi są prawie identyczne, jak w przypadku wersji spalinowej, natomiast obsługa techniczna jest zdecydowanie prostsza. ePixel jest wyposażony standardowo w zintegrowany instrument pilotażowo-silnikowy monitorujący prędkość lotu, prędkość wznoszenia, wysokość, temperaturę silnika, baterii. Na bieżąco monitoruje poziom naładowania baterii i uwzględniając prędkości względem ziemi wylicza zasięg dolotu.
Wygoda i mobilność
ePixel może być skonfigurowany ze skrzydłem iFun 13 SP tzn. z zastrzałami, które umożliwiają składanie skrzydła bez zdejmowania z wózka! Umożliwia to łatwy transport całej motolotni na małej przyczepie, albo wewnątrz samochodu i uniezależnia właściciela od dużego hangaru. Po złożeniu motolotnia bez problemu zmieści sie w każdym garażu.
Wygoda i mobilność
ePixel może być skonfigurowany ze skrzydłem iFun 13 SP tzn. z zastrzałami, które umożliwiają składanie skrzydła bez zdejmowania z wózka! Umożliwia to łatwy transport całej motolotni na małej przyczepie, albo wewnątrz samochodu i uniezależnia właściciela od dużego hangaru. Po złożeniu motolotnia bez problemu zmieści sie w każdym garażu.
Filmy

Screenshot

Screenshot

Screenshot
Standardowe wyposażenie
Kompozytowa konsola przednia |
Kompozytowa osłona silnika |
Kompozytowe owiewki kół |
3-punktowe pasy bezpieczeństwa |
Hamowane przednie koło z hamulcem postojowym |
Regulowany do wzrostu pilota przedni widelec |
Zespół napędowy typu plug&play firmy Geiger Engineering |
Trójłopatowe śmigło e-Props z włókna węglowego |
Oprzyrządowanie pilotażowe firmy MGL Blaze |
Oprzyrządowanie pilotażowo – silnikowe firmy Geiger Engineering |
Gniazdo zapalniczki |
Gaz nożny i ręczny |
Podręczna torba |
Tekstylna owiewka kadłuba, |
Pokrowiec transportowy do skrzydła |
Można zamontować opcjonalny pneumatycznie wystrzeliwany spadochron ratowniczy. |
Dane techniczne
Powierzchnia |
13 m2 |
Maksymalne obciążenie skrzydła |
19,2 kg/m2 |
Typ profilu |
Podwójne pokrycie w 40% |
Rozpiętość |
8,8 m |
Kąt dziobowy |
122° |
Wydłużenie |
6 |
Masa skrzydła (*wariant SP) |
31 kg /35 kg* |
Maksymalne współczynniki obciążenia |
+6/ -3 G |
Maksymalna masa startowa |
250 kg |
Współczynniki obciążenia |
+4/ -2 G |
Wymiar motolotni ePixel z skrzydłem iFun 13 gotowej do lotu
Osiągi motolotni ePixel iFun 13
Silnik |
Geiger HPD20 |
Śmigło |
E-Props R-1300/3-150 |
Ilość akumulatorów |
2,3,4 |
Masa motolotni pustej ze skrzydłem iFun 13 |
118,5 kg, 134,5, 152 kg |
Masa użytkowa |
130 kg, 114 kg, 6,5 kg |
Maksymalna masa startowa |
250 kg |
Moc maksymalna |
28 kW |
Ograniczenie mocy |
22 kW, 25 kW, 28 kW |
Maksymalna pojemność akumulatorów |
120 Ah, 180 Ah, 240 Ah |
Czas lotu |
0:40, 1:00, 1:20 |
Zużycie energii przy 65 km/h |
180 Ah |
Maksymalny poziom hałasu |
65 dB |
Maksymalne współczynniki przeciążeń |
+6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia |
+4g, 0g |
Prędkość przeciągnięcia |
41 km/h |
Długość rozbiegu |
35 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) |
100 m |
Prędkość wznoszenia |
4,2 m/s |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) |
135 m |
Długość dobiegu |
35 m |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego |
6,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE |
120 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu |
88 km/h |
Jaka jest długotrwałość lotu elektrycznej motolotni ePixel iFun 13?
Przy dwóch akumulatorach czas lotu wynosi 40 minut, przy 3 wynosi 60 minut natomiast przy czterech aż 80 minut.
Czy latanie motolotnią jest bezpieczne?
Oczywiście że tak. Motolotnie, tak samo jak inne statki powietrzne są projektowane, budowane i certyfikowane w oparciu o wymagające przepisy. Wykorzystuje się w nich rozwiązania i awionikę którą można spotkać w samolotach i śmigłowcach. Pilotaż jest łatwy, motolotnia w odróżnieni od innych statków powietrznych nie wchodzi w niebezpieczne stanu lotu jak np. korkociąg. Pilot motolotni, który przeszedł szkolenie podstawowe i uzyskał uprawnienia może bezpiecznie wykonywać operacje lotnicze, a dodatkowo motolotnię można wyposażyć w balistyczny spadochron ratunkowy.
Czy się różni skrzydło iFun 13 od iFun 13 SP?
Skrzydło iFun 13 ma klasyczne olinowanie i montaż lub demontaż jest konwencjonalny. W skrzydle iFun 13 SP dolne boczne linki zamieniono na zastrzały, oraz wprowadzono szereg rozwiązań umożliwiających składanie bez demontażu z wózka. Wygląda to mniej więcej tak jak swoje skrzydła składa ćma.
Czy mogę wybrać sobie kolor motolotni?
Kolor bocznych osłon, tapicerek i kratownicy jest niezmienny niezależnie od opcji kolorystycznej. Można wybrać jeden ze standardowych kolorów przedniej owiewki. Skrzydło ma standardowy rozkrój i zawsze szarą krawędź natarcia oraz górną powierzchnię w kolorze białym. Sandrowy kolor spodu skrzydła to biało-czerwony lub biało-żółty. Wybierając opcję personalizacji można zaprojektować własny wzór na ok. 40% dolnej powierzchni wykorzystując 12 odcieni tkaniny dakron.
Jaka jest żywotność (resurs) motolotni Air Creation?
Wszystkie produkty Air Creation są projektowane i produkowane na bazie ponad czterdziestoletniego doświadczenia firmy w branży motolotniowej. Są wykonane z materiałów najwyższej jakości dostępnych na rynku przy równoczesnej dbałości o najmniejsze detale. Wykonane są solidnie, a zarazem lekko, co zapewni użytkownikowi długie lata eksploatacji.
Jak jest długość startu motolotni z silnikiem elektrycznym Air Creation ePixel iFun 13?
W bezwietrznych warunkach przy pełnej masie pilota 85 kg długość rozbiegu to jedyne 35m, a wysokości 15 m osiągniemy po 100 m od miejsca ruszenia.
Jak jest długość lądowania motolotni Air Creation ePixel iFun 13??
W bezwietrznych warunkach przy masie pilota 85 kg długość dobiegu to jedyne 35 m. Żeby zlądować znad 15-metrowej przeszkody potrzeba 135 m. Te parametry mogą się znacznie skrócić jeśli będziemy lądować pod wiatr, a pilot będzie lżejszy.
Dlaczego skrzydła mają klasyczne olinowanie
Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Na skrzydłach bezmasztowych (typu topless) innych producentów motolotni było wiele incydentów w których bezpośrednią przyczyną było uszkodzenie skrzydła w locie. Olinowanie górnej powierzchni jest najlepszym i najbardziej niezawodnym sposobem przenoszenia sił i naprężeń powstających przy ujemnych przeciążeniach. W skrzydłach typu topless sztywność i zwichrzenie geometryczne jest realizowane przez listwy i ściny które są mało odporne na odkształcenia przy ujemnych kątach natarcia, a ich skomplikowana budowa zwiększa masę skrzydła. Skrzydła Air Creation są mocniejsze konstrukcyjnie i mogą wytrzymać dużo większe obciążenia niż bezmasztowce dając pilotowi większy margines bezpieczeństwa, mają od nich większą maksymalną masę startową i większą dopuszczalną prędkość w burzliwym powietrzu .
Czy można złożyć skrzydło motolotni tak żeby zmieściło się w garażu?
Jeżeli motolotnia jest wyposażona w skrzydło Air Creation iFun 13 w wariancie SP (short pack) jest możliwość jego złożenia bez ściągania go z wózka. Po wyjęciu profili i zwolnieniu naciągu dźwigara obydwie połówki płata zamkną się do tyłu. W ten sposób można przewieźć motolotnię na przyczepie w całości lub schować ją w garażu. Proces montażu/ demontażu zajmuje ok. 15 minut i można go wykonać bez pomocy osób trzecich.
Jakie są koszty utrzymania motolotni w klasie UL-115?
Na koszty utrzymania motolotni składa się kilka czynników. W cyklu rocznym wygląda to następująco:
1) Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej cena ok. 600 zł.
2) Czynności okresowe wynikające ze zużycia elementów płatowca lub silnika zależne od wieku i intensywności eksploatacji. Im statek powietrzny jest bardziej zużyty tym więcej nakładów będzie wymagał.
Jakie uprawnienia trzeba posiadać żeby pilotować motolotnię w podkategorii UL-115?
Jest kilka opcji:
- Nie trzeba mieć świadectwa kwalifikacji pilota motolotni. Należy odbyć krótkie szkolenie teoretyczne i uzyskać zaświadczenie z ośrodka szkolenia.
- Należy posiadać ważne lub wygasłe świadectwo kwalifikacji pilota motolotni.
Gdzie można latać motolotnią w klasie UL-115 nie posiadając uprawnień?
Na lotniskach lub lądowiskach za zgodą zarządzającego oraz w innych miejscach na otwartym terenie gdzie starty i lądowania nie stwarzają zagrożenia dla osób i mienia, a jednocześnie rozmiary tego miejsca nie są mniejsze niż zalecane przez producenta. W trakcie doboru miejsca do startu należy uwzględnić ograniczenia w przestrzeni powietrznej.
Czy motolotnie w podkategorii UL-115 trzeba rejestrować?
Tak, należy wpisać ją do Ewidencji Urządzeń Latających prowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC.