Motolotnia jednoosobowa od Air Création
Pixel jest motolotnią jednoosobową firmy Air Creation, która może być użytkowana w kategorii niekwalifikowanej i spełnia wymagania podkategorii UL-115 czyli można nią latać bez uprawnień i badań lotniczo-lekarskich. Pixel nie wymaga wykonywania corocznych dopuszczeń do wykonywania lotów, a obsługa techniczna jest prosta przez co koszty utrzymania w stanie lotnym są niewielkie.
Motolotnia jednoosobowa od Air Création
Pixel jest motolotnią jednoosobową firmy Air Creation, która może być użytkowana w kategorii niekwalifikowanej i spełnia wymagania podkategorii UL-115 czyli można nią latać bez uprawnień i badań lotniczo-lekarskich. Pixel nie wymaga wykonywania corocznych dopuszczeń do wykonywania lotów, a obsługa techniczna jest prosta przez co koszty utrzymania w stanie lotnym są niewielkie.
Solidny i wygodny
Pixel pomimo niewielkich rozmiarów jest bardzo wygodny, podobnie jak inne wózki z rodziny Air Creation. Ładowność, na którą przypada masa pilota plus 16 litrów paliwa to aż 134 kg! Jest możliwość przestawienia widelca na jeden z czterech otworów w zależności od wzrostu pilota. Rama wózka wykonana jest ze stopu aluminium natomiast łoże silnika i golenie podwozia głównego ze stali kwasoodpornej.
Solidny i wygodny
Pixel pomimo niewielkich rozmiarów jest bardzo wygodny, podobnie jak inne wózki z rodziny Air Creation. Ładowność, na którą przypada masa pilota plus 16 litrów paliwa to aż 134 kg! Jest możliwość przestawienia widelca na jeden z czterech otworów w zależności od wzrostu pilota. Rama wózka wykonana jest ze stopu aluminium natomiast łoże silnika i golenie podwozia głównego ze stali kwasoodpornej.
Prosty, niezawodny i funkcjonalny
Cała konstrukcja jest prosta, niezawodna i zarazem funkcjonalna. Przednie koło jest hamowane i posiada hamulec postojowy. Pod kolanami pilota jest niewielki bagażnik do którego można z łatwością sięgnąć w trakcie lotu. Drugi schowek znajduje się za oparciem, w miejscu którego można zamontować, opcjonalnie, pneumatycznie wystrzeliwany spadochron ratowniczy. Trzypunktowe pasy z napinaczem zapewniają bezpieczeństwo i nie ograniczają swobody ruchów pilota. Pomimo tego, że Pixel jest niewielki, siedząc w nim przednia konsola wraz z owiewką stwarza wrażenie jakby pilot zajmował miejsce w pełnowymiarowej dwuosobowej motolotni.
Prosty, niezawodny i funkcjonalny
Cała konstrukcja jest prosta, niezawodna i zarazem funkcjonalna. Przednie koło jest hamowane i posiada hamulec postojowy. Pod kolanami pilota jest niewielki bagażnik do którego można z łatwością sięgnąć w trakcie lotu. Drugi schowek znajduje się za oparciem, w miejscu którego można zamontować, opcjonalnie, pneumatycznie wystrzeliwany spadochron ratowniczy. Trzypunktowe pasy z napinaczem zapewniają bezpieczeństwo i nie ograniczają swobody ruchów pilota. Pomimo tego, że Pixel jest niewielki, siedząc w nim przednia konsola wraz z owiewką stwarza wrażenie jakby pilot zajmował miejsce w pełnowymiarowej dwuosobowej motolotni.
Włoski silnik Polini Thor 303
Silnik, który napędza Pixela to włoski Polini Thor 303. Został zaadaptowany z napędów paralotniowych gdzie sprawdził się jako trwały i niezawodny. To jednocylindrowy dwusuwowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 303 cm³ i mocy 38 KM. Wyposażony jest w rozrusznik elektryczny i ręczny tzw. „szarpankę” oraz przekładnię zębatą ze sprzęgłem odśrodkowym. Kultura pracy silnika jest bardzo wysoka, przy mocy startowej zbiera się do góry bardzo żwawo, czuć wyraźnie, że mocy nie brakuje. Do rozbiegu potrzeba jedynie 40 m, a prędkość wznoszenia osiąga 4,5 m/s. Na obrotach przelotowych silnik pracuje równo, a najdrobniejsze wibracje znakomicie tłumi jego miękkie zawieszenie. Średnie spalanie paliwa wynosi ok. 4,5 l/h co przy 16 litrowym zbiorniku pozwala utrzymać się w powietrzu ponad trzy godziny.
Włoski silnik Polini Thor 303
Silnik, który napędza Pixela to włoski Polini Thor 303. Został zaadaptowany z napędów paralotniowych gdzie sprawdził się jako trwały i niezawodny. To jednocylindrowy dwusuwowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 303 cm³ i mocy 38 KM. Wyposażony jest w rozrusznik elektryczny i ręczny tzw. „szarpankę” oraz przekładnię zębatą ze sprzęgłem odśrodkowym. Kultura pracy silnika jest bardzo wysoka, przy mocy startowej zbiera się do góry bardzo żwawo, czuć wyraźnie, że mocy nie brakuje. Do rozbiegu potrzeba jedynie 40 m, a prędkość wznoszenia osiąga 4,5 m/s. Na obrotach przelotowych silnik pracuje równo, a najdrobniejsze wibracje znakomicie tłumi jego miękkie zawieszenie. Średnie spalanie paliwa wynosi ok. 4,5 l/h co przy 16 litrowym zbiorniku pozwala utrzymać się w powietrzu ponad trzy godziny.
Dedykowane skrzydło iFun 13
Dedykowane skrzydło do Pixela to iFun 13, bardzo nowoczesne skrzydło , zaprojektowane, aby zapewnić maksymalną przyjemność w locie, zachowując prostotę montażu, obsługi i konserwacji. Poszycie skrzydła wykonane jest z materiału zabezpieczonego przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego o nazwie Lite Skin oraz Trilam UV-Stop. Dopuszczalne wartości obciążeń wynoszą +6g/-3g przy maksymalnej masie startowej 230 kg. Podwójne pokrycie powierzchni nośnej wynosi 40%, skrzydło ma niewielkie zwichrzenie i jest perfekcyjnie wykonane. Dzięki temu jego osiągi są zaskakująco dobre i w wielu przypadkach lepsze, w porównaniu do innych skrzydeł z wewnętrznym dźwigarem. Zakres prędkości przelotowych wynosi od 44 do 100 km/h. Lot Pixel-em to prawdziwa przyjemność i łatwość sterowania.
Dedykowane skrzydło iFun 13
Dedykowane skrzydło do Pixela to iFun 13, bardzo nowoczesne skrzydło , zaprojektowane, aby zapewnić maksymalną przyjemność w locie, zachowując prostotę montażu, obsługi i konserwacji. Poszycie skrzydła wykonane jest z materiału zabezpieczonego przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego o nazwie Lite Skin oraz Trilam UV-Stop. Dopuszczalne wartości obciążeń wynoszą +6g/-3g przy maksymalnej masie startowej 230 kg. Podwójne pokrycie powierzchni nośnej wynosi 40%, skrzydło ma niewielkie zwichrzenie i jest perfekcyjnie wykonane. Dzięki temu jego osiągi są zaskakująco dobre i w wielu przypadkach lepsze, w porównaniu do innych skrzydeł z wewnętrznym dźwigarem. Zakres prędkości przelotowych wynosi od 44 do 100 km/h. Lot Pixel-em to prawdziwa przyjemność i łatwość sterowania.
Mobilny w transporcie
iFun 13 jest dostępny z zastrzałami, które umożliwiają składanie skrzydła bez zdejmowania z wózka! Umożliwia to łatwy transport całej motolotni na małej przyczepie, albo wewnątrz samochodu i uniezależnia właściciela od dużego hangaru. Po złożeniu motolotnia bez problemu zmieści sie w każdym garażu.
Mobilny w transporcie
iFun 13 jest dostępny z zastrzałami, które umożliwiają składanie skrzydła bez zdejmowania z wózka! Umożliwia to łatwy transport całej motolotni na małej przyczepie, albo wewnątrz samochodu i uniezależnia właściciela od dużego hangaru. Po złożeniu motolotnia bez problemu zmieści sie w każdym garażu.
Filmy

Screenshot

Screenshot

Screenshot
Standardowe wyposażenie
Silnik Thor 250 z rozrusznikiem elektrycznym i szarpanką, |
trzypunktowe pasy, |
hamowane przednie koło z hamulcem postojowym, |
polietylenowy zbiornik paliwa o pojemności 16 l, |
dwułopatowe śmigło Helix, |
kompozytowa konsola przyrządów, |
przyrząd kontroli pracy silnika MGL EMS2, |
owiewka przednia, |
gniazdo zapalniczki, |
gaz ręczny, |
podręczna torba, |
torba podróżna za oparciem, |
tekstylna owiewka kadłuba, |
Pokrowiec transportowy skrzydła |
Dane techniczne
Powierzchnia |
13 m2 |
Maksymalne obciążenie skrzydła |
19,2 kg/m2 |
Typ profilu |
Podwójne pokrycie w 40% |
Rozpiętość |
8,8 m |
Kąt dziobowy |
122° |
Wydłużenie |
6 |
Masa skrzydła (*wariant SP) |
31 kg /35 kg* |
Maksymalne współczynniki obciążenia |
+6/ -3 G |
Maksymalna masa startowa |
250 kg |
Współczynniki obciążenia |
+4/ -2 G |
Dane techniczne wózka Pixel 303 – Silnik: Polini THOR 303
Śmigło | Helix H40F 1,5 m R-GMZ-08-2 | E-Props 1,5 m R-1300-PROP-150B |
Masa pustego wózka bez skrzydła | 65 kg | 65 kg |
Maksymalna masa startowa | 230 kg | 230 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, 0g | +4g, 0g |
Pojemność zbiornika | 16 litrów | 16 litrów |
Moc maksymalna | 38 KM | 38 KM |
Maksymalne obroty silnika | 8400 rpm | 8400 rpm |
Przekładnia | zębata | zębata |
Przełożenie | 1:3,2 | 1:3,2 |
Maksymalne obroty śmigła | 2800 rpm | 2800 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 145 m | 130 m |
Helix H40F 1,5 m R-GMZ-08-2
Śmigło | Helix H40F 1,5 m R-GMZ-08-2 |
Masa pustego wózka bez skrzydła | 65 kg |
Maksymalna masa startowa | 230 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, 0g |
Pojemność zbiornika | 16 litrów |
Moc maksymalna | 38 KM |
Maksymalne obroty silnika | 8400 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:3,2 |
Maksymalne obroty śmigła | 2800 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 145 m |
E-Props 1,5 m R-1300-PROP-150B
Śmigło | E-Props 1,5 m R-1300-PROP-150B |
Masa pustego wózka bez skrzydła | 65 kg |
Maksymalna masa startowa | 230 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, 0g |
Pojemność zbiornika | 16 litrów |
Moc maksymalna | 38 KM |
Maksymalne obroty silnika | 8400 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:3,2 |
Maksymalne obroty śmigła | 2800 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 130 m |
Wymiar motolotni Pixel 303 z skrzydłem iFun 13 gotowej do lotu
Osiągi motolotni Pixel 303 iFun 13
Typ skrzydła | iFun 13 | iFun 13 SP |
Typ silnika | Polini Thor 303 | Polini Thor 303 |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 96 kg | 100 kg |
Masa użytkowa w wersji podstawowej | 134 kg | 130 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 230 kg | 230 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 230 kg | 230 kg |
iFun 13
Typ skrzydła | iFun 13 |
Typ silnika | Polini Thor 303 |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 96 kg |
Masa użytkowa w wersji podstawowej | 134 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 230 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 230 kg |
iFun 13 SP
Typ skrzydła | iFun 13 SP |
Typ silnika | Polini Thor 303 |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 100 kg |
Masa użytkowa w wersji podstawowej | 130 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 230 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 230 kg |
Masa startowa | 180 kg | max 230 kg | 180 kg | max 230 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 41 km/h | 44 km/h | 41 km/h | 44 km/h |
Długość rozbiegu | 40 m | 53 m | 40 m | 53 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 85 m | 105 m | 85 m | 105 m |
Prędkość wznoszenia | 4.5 m/s | 2,8 m/s | 4.5 m/s | 2,8 m/s |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 135 m | 145 m | 135 m | 145 m |
Masa startowa – 180 kg
Masa startowa | 180 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 41 km/h |
Długość rozbiegu | 40 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 85 m |
Prędkość wznoszenia | 4.5 m/s |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 135 m |
Masa startowa – max 230 kg
Masa startowa | max 230 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 44 km/h |
Długość rozbiegu | 53 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 105 m |
Prędkość wznoszenia | 2,8 m/s |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 145 m |
Masa startowa – 180 kg
Masa startowa | 180 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 41 km/h |
Długość rozbiegu | 40 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 85 m |
Prędkość wznoszenia | 4.5 m/s |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 135 m |
Masa startowa – max 230 kg
Masa startowa | max 230 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 44 km/h |
Długość rozbiegu | 53 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 105 m |
Prędkość wznoszenia | 2,8 m/s |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 145 m |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 6,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 120 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 88 km/h |
Czy latanie motolotnią jest bezpieczne?
Oczywiście że tak. Motolotnie tak samo jak inne statki powietrzne są projektowane, budowane i certyfikowane w oparciu o wymagające przepisy. Wykorzystuje się w nich silniki lotnicze i awionikę którą można spotkać w samolotach i śmigłowcach. Pilotaż jest łatwy, motolotnia w odróżnieni od innych statków powietrznych nie wchodzi w niebezpieczne stanu lotu jak np. korkociąg. Pilot motolotni, który przeszedł szkolenie podstawowe i uzyskał uprawnienia może bezpiecznie wykonywać operacje lotnicze, a dodatkowo motolotnię można wyposażyć w balistyczny spadochron ratunkowy.
Czy się różni skrzydło iFun 13 od iFun 13 SP?
Skrzydło iFun 13 ma klasyczne olinowanie i montaż lub demontaż jest konwencjonalny. W skrzydle iFun 13 SP dolne boczne linki zamieniono na zastrzały, oraz wprowadzono szereg rozwiązań umożliwiających składanie bez demontażu z wózka. Wygląda to mniej więcej tak jak swoje skrzydła składa ćma.
Czy mogę wybrać sobie kolor motolotni?
Kolor bocznych osłon, tapicerek, kratownicy i zbiornika paliwa jest niezmienny niezależnie od opcji kolorystycznej. Można wybrać jeden ze standardowych kolorów przedniej owiewki. Skrzydło ma standardowy rozkrój i zawsze szarą krawędź natarcia oraz górną powierzchnię w kolorze białym. Standardowy kolor spodu skrzydła to biało-czerwony lub biało-żółty. Wybierając opcję personalizacji można zaprojektować własny wzór na ok. 40% dolnej powierzchni wykorzystując 12 odcieni tkaniny dakron.
Jaka jest żywotność (resurs) motolotni Air Creation?
Wszystkie produkty Air Creation są projektowane i produkowane na bazie ponad czterdziestoletniego doświadczenia firmy w branży motolotniowej. Są wykonane z materiałów najwyższej jakości dostępnych na rynku przy równoczesnej dbałości o najmniejsze detale. Wykonane są solidnie a zarazem lekko, co zapewni użytkownikowi długie lata eksploatacji.
Jak jest długość startu motolotni Air Creation Pixel 303 iFun 13?
W bezwietrznych warunkach przy masie startowej 180 kg (czyli masa pilota i paliwa w zbiorniku wynosi łącznie 84 kg) długość rozbiegu to jedyne 40m, a wysokości 15 m osiągniemy po 85 m od miejsca ruszenia. Jeżeli masa pilota i paliwa zostanie zwiększona do 134kg długość rozbiegu wzrośnie do 53 m.
Jak jest długość lądowania motolotni Pixel 303 iFun 13?
W bezwietrznych warunkach przy pełnej masie startowej (czyli 134 kg na pokładzie) długość dobiegu to jedyne 40 m. Żeby zlądować znad 15-metrowej przeszkody potrzeba 140 m. Te parametry mogą się znacznie skrócić jeśli będziemy lądować pod wiatr, a pilot będzie lżejszy.
Czy można kupić motolotnię Pixel 303 iFun 13 w wersji KIT do samodzielnego złożenia?
Tak można. Kit zawiera wszystkie niezbędne elementy wózka od pojedynczych śrubek przez płyny eksploatacyjne i akumulator kończąc na akcesoriach silnikowych takich jak chłodnice czy układ wydechowy. Wszystkie główne elementy konstrukcyjne są dostarczone gotowe i pomalowane. Do zmontowania KIT-u potrzeba, podstawowych umiejętności technicznych i zestawu narzędzi, wiertarki, nitownicy itp. Służymy fachowym doradztwem przy budowie albo możemy wykonać część prac za Ciebie.
Dlaczego skrzydła mają klasyczne olinowanie
Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Na skrzydłach bezmasztowych (typu topless) innych producentów motolotni było wiele incydentów w których bezpośrednią przyczyną było uszkodzenie skrzydła w locie. Olinowanie górnej powierzchni jest najlepszym i najbardziej niezawodnym sposobem przenoszenia sił i naprężeń powstających przy ujemnych przeciążeniach. W skrzydłach typu topless sztywność i zwichrzenie geometryczne jest realizowane przez listwy i ściny które są mało odporne na odkształcenia przy ujemnych kątach natarcia, a ich skomplikowana budowa zwiększa masę skrzydła. Skrzydła Air Creation są mocniejsze konstrukcyjnie i mogą wytrzymać dużo większe obciążenia niż bezmasztowce dając pilotowi większy margines bezpieczeństwa, mają od nich większą maksymalną masę startową i większą dopuszczalną prędkość w burzliwym powietrzu .
Czy można złożyć skrzydło motolotni tak, żeby zmieściło się w garażu?
Jeżeli motolotnia jest wyposażona w skrzydło Air Creation iFun 13 w wariancie SP (short pack) jest możliwość jego złożenia bez ściągania go z wózka. Po wyjęciu profili i zwolnieniu naciągu dźwigara obydwie połówki płata zamkną się do tyłu. W ten sposób można przewieźć motolotnię na przyczepie w całości lub schować ją w garażu. Proces montażu/ demontażu zajmuje ok. 15 minut i można go wykonać bez pomocy osób trzecich.
Jakie są koszty utrzymania motolotni w klasie UL-115?
Na koszty utrzymania motolotni składa się kilka czynników. W cyklu rocznym wygląda to następująco: 1) Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej cena ok. 600 zł.
2) Czynności okresowe wynikające ze zużycia elementów płatowca lub silnika zależne od wieku i intensywności eksploatacji. Im statek powietrzny jest bardziej zużyty tym więcej nakładów będzie wymagał.
Jakie uprawnienia trzeba posiadać żeby pilotować motolotnię w podkategorii UL-115?
Jest kilka opcji:
- Nie trzeba mieć świadectwa kwalifikacji pilota motolotni. Należy odbyć krótkie szkolenie teoretyczne i uzyskać zaświadczenie z ośrodka szkolenia.
- Należy posiadać ważne lub wygasłe świadectwo kwalifikacji pilota motolotni.
Gdzie można latać motolotnią w klasie UL-115 nie posiadając uprawnień?
Na lotniskach lub lądowiskach za zgodą zarządzającego oraz w innych miejscach na otwartym terenie gdzie starty i lądowania nie stwarzają zagrożenia dla osób i mienia, a jednocześnie rozmiary tego miejsca nie są mniejsze niż zalecane przez producenta. W trakcie doboru miejsca do startu należy uwzględnić ograniczenia w przestrzeni powietrznej.
Czy motolotnie w podkategorii UL-115 trzeba rejestrować?
Tak, należy wpisać ją do Ewidencji Urządzeń Latających prowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC.