Nowoczesna i poręczna
Skypper evo to lekka, dwuosobowa motolotnia o wszechstronnym zastosowaniu przeznaczona dla silników Rotax serii 582 oraz 912. Może być wyposażona w różne skrzydła z rodziny Air Creation takie jak NuviX lub BioniX z systemem gorset lub prostsze modele np iFun 16 lub 18. Jest nowoczesna ale mniej skomplikowana przez co bardziej poręczna w codziennym użytkowaniu i łatwiejsza w obsłudze. Dedykowana do latania rekreacyjnego, operowania na krótkich trawiastych lądowiskach, szkolenia lotniczego i lotów rekreacyjnych.
Wózek Skypper to kolejny etap rozwoju linii wózków serii „Twin/Buggy i GTE/ Trek”, które zostały wyprodukowane w ilości przekraczającej 2500 sztuk w dwudziestokilkuletniej historii firmy. Od czasu premiery Skyppera LST w 2011 r. i wyprodukowaniu ponad 500 egzemplarzy doczekał się on wersji rozwojowej oznaczonej jako Skypper EVO.
Nowoczesna i poręczna
Skypper evo to lekka, dwuosobowa motolotnia o wszechstronnym zastosowaniu przeznaczona dla silników Rotax serii 582 oraz 912. Może być wyposażona w różne skrzydła z rodziny Air Creation takie jak NuviX lub BioniX z systemem gorset lub prostsze modele np iFun 16 lub 18. Jest nowoczesna ale mniej skomplikowana przez co bardziej poręczna w codziennym użytkowaniu i łatwiejsza w obsłudze. Dedykowana do latania rekreacyjnego, operowania na krótkich trawiastych lądowiskach, szkolenia lotniczego i lotów rekreacyjnych.
Wózek Skypper to kolejny etap rozwoju linii wózków serii „Twin/Buggy i GTE/ Trek”, które zostały wyprodukowane w ilości przekraczającej 2500 sztuk w dwudziestokilkuletniej historii firmy. Od czasu premiery Skyppera LST w 2011 r. i wyprodukowaniu ponad 500 egzemplarzy doczekał się on wersji rozwojowej oznaczonej jako Skypper EVO.
Przemyślana i dojrzała konstrukcja
Jest przemyślaną i dojrzałą konstrukcją. Choć na pierwszy rzut oka wygląda jak klasyczna konstrukcja to w jego wnętrzu kryją się zaawansowane rozwiązania. Wózek występuje w dwóch wariantach: „naked” ma tylko niewielką konsolę przyrządów wraz z poliwęglanową szybą i owiewkę kadłuba wykonaną z syntetycznej tkaniny pomiędzy zbiornikiem paliwa, a dużą chłodnicą umieszczoną pod silnikiem.
Drugi wariant to Skypper z założoną przednią osłoną aerodynamiczną, która zwiększa komfort lotu dając przy tym zgrabną linię wózka. W zależności od potrzeb pilota można „ubrać” wózek w przednią owiewkę w ciągu kilkunastu minut.
Przemyślana i dojrzała konstrukcja
Jest przemyślaną i dojrzałą konstrukcją. Choć na pierwszy rzut oka wygląda jak klasyczna konstrukcja to w jego wnętrzu kryją się zaawansowane rozwiązania. Wózek występuje w dwóch wariantach: „naked” ma tylko niewielką konsolę przyrządów wraz z poliwęglanową szybą i owiewkę kadłuba wykonaną z syntetycznej tkaniny pomiędzy zbiornikiem paliwa, a dużą chłodnicą umieszczoną pod silnikiem.
Drugi wariant to Skypper z założoną przednią osłoną aerodynamiczną, która zwiększa komfort lotu dając przy tym zgrabną linię wózka. W zależności od potrzeb pilota można „ubrać” wózek w przednią owiewkę w ciągu kilkunastu minut.
Kompozytowa przednia konsola
Kompozytowa przednia konsola mieści w sobie akumulator i ma aluminiową tablicę przyrządów, w której można zamontować aż jedenaście przyrządów w rozmiarze Ø57 i dwa Ø80. Powyżej tablicy za szybą jest jeszcze wystarczająco dużo miejsca na zabudowę lotniczego odbiornika GPS
Kompozytowa przednia konsola
Kompozytowa przednia konsola mieści w sobie akumulator i ma aluminiową tablicę przyrządów, w której można zamontować aż jedenaście przyrządów w rozmiarze Ø57 i dwa Ø80. Powyżej tablicy za szybą jest jeszcze wystarczająco dużo miejsca na zabudowę lotniczego odbiornika GPS
Precyzyjne i solidne wykonanie
W Skypperze klasyczną skręcaną ramę aluminiową zastąpiono kratownicą spawaną z cienkościennych rur i profili kwasoodpornych podobnie jak w topowym modelu Air Creation – Tanarg’u. Kratownica Skypper’a jest jednak mniej skomplikowana co dało w efekcie zwiększenie masy użytkowej motolotni. Producent daje 6000 h resursu na strukturę wózka. Maszt główny jest wykonany z aluminium i składany w sposób, który daje możliwość zdjęcia lub założenia skrzydła jednej osobie bez pomocy osób trzecich i użycia jakichkolwiek narzędzi. Do masztu mocowane są górne bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, których napinacze schowane są poniżej oparcia pasażera.
Precyzyjne i solidne wykonanie
W Skypperze klasyczną skręcaną ramę aluminiową zastąpiono kratownicą spawaną z cienkościennych rur i profili kwasoodpornych podobnie jak w topowym modelu Air Creation – Tanarg’u. Kratownica Skypper’a jest jednak mniej skomplikowana co dało w efekcie zwiększenie masy użytkowej motolotni. Producent daje 6000 h resursu na strukturę wózka. Maszt główny jest wykonany z aluminium i składany w sposób, który daje możliwość zdjęcia lub założenia skrzydła jednej osobie bez pomocy osób trzecich i użycia jakichkolwiek narzędzi. Do masztu mocowane są górne bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, których napinacze schowane są poniżej oparcia pasażera.
Wyposażenie motolotni
Przednie zawieszenie składa się z solidnego aluminiowego widelca i stalowego wahacza amortyzowanego za pomocą dwóch amortyzatorów sprężynowych. Hamulec tarczowy sterowany hydraulicznie ma blokadę postojową i może opcjonalnie hamować także tylne koła. Przy wyposażeniu w trzy hamulce Skypper EVO posiada regulator siły hamowania, i pozwala użytkownikowi dostroić skuteczność hamowania tylnych kół. Podwozie główne jest klasyczne – trójzastrzałowe amortyzowane za pomocą znakomicie spisujących się amortyzatorów gazowo-olejowych. Zastrzały podwozia zostały wzmocnione i wsiadając można używać ich jako stopnia.
Wyposażenie motolotni
Przednie zawieszenie składa się z solidnego aluminiowego widelca i stalowego wahacza amortyzowanego za pomocą dwóch amortyzatorów sprężynowych. Hamulec tarczowy sterowany hydraulicznie ma blokadę postojową i może opcjonalnie hamować także tylne koła. Przy wyposażeniu w trzy hamulce Skypper EVO posiada regulator siły hamowania, i pozwala użytkownikowi dostroić skuteczność hamowania tylnych kół. Podwozie główne jest klasyczne – trójzastrzałowe amortyzowane za pomocą znakomicie spisujących się amortyzatorów gazowo-olejowych. Zastrzały podwozia zostały wzmocnione i wsiadając można używać ich jako stopnia.
Zastosowane rozwiązania
Do wózka producent proponuje sprawdzone silniki Rotax 912 UL, ale także można zamontować wersję 65 konną lub 100 konną i na wtrysku. Zastosowane w wózku rozwiązanie amortyzacji łoża za pomocą czterech amortyzatorów gumowych zapewnia bardzo dobrą redukcję drgań wywoływanych przez silnik i zapewnia doskonały komfort lotu. Polietylenowy zbiornik mieści 55 litrów paliwa, a jego tankowanie za sprawą dużego i nisko umieszczonego wlewu jest wygodne. Za zbiornikiem jest miejsce na zabudowę systemu ratunkowego lub można je wykorzystywać jako pojemny bagażnik. Drugi nieco mniejszy bagażnik znajduje się pod siedzeniem pilota i jest dostępny w locie. Duża skrzynia chłodnicy z dolotami powietrza zapewnia właściwe chłodzenie silnika w każdych warunkach, a jednocześnie pozwala na szybkie osiągnięcie temperatur do startu.
Zastosowane rozwiązania
Do wózka producent proponuje sprawdzone silniki Rotax 912 UL, ale także można zamontować wersję 65 konną lub 100 konną i na wtrysku. Zastosowane w wózku rozwiązanie amortyzacji łoża za pomocą czterech amortyzatorów gumowych zapewnia bardzo dobrą redukcję drgań wywoływanych przez silnik i zapewnia doskonały komfort lotu. Polietylenowy zbiornik mieści 55 litrów paliwa, a jego tankowanie za sprawą dużego i nisko umieszczonego wlewu jest wygodne. Za zbiornikiem jest miejsce na zabudowę systemu ratunkowego lub można je wykorzystywać jako pojemny bagażnik. Drugi nieco mniejszy bagażnik znajduje się pod siedzeniem pilota i jest dostępny w locie. Duża skrzynia chłodnicy z dolotami powietrza zapewnia właściwe chłodzenie silnika w każdych warunkach, a jednocześnie pozwala na szybkie osiągnięcie temperatur do startu.
Skrzydło Air Creation
Z myślą o Skypperze konstruktorzy z Air Creation stworzyli skrzydło Nuvix. Taki komplet wypełnia ofertę francuskiego producenta w segmencie motolotni klasy użytkowej i sportowej. Skypper jest kompatybilny z wszystkimi skrzydłami Air Creation. Jest on dedykowany dla tych pilotów, którzy cenią sobie nowoczesność, uniwersalność i najwyższy standard wykonania za rozsądne pieniądze.
Skrzydło Air Creation
Z myślą o Skypperze konstruktorzy z Air Creation stworzyli skrzydło Nuvix. Taki komplet wypełnia ofertę francuskiego producenta w segmencie motolotni klasy użytkowej i sportowej. Skypper jest kompatybilny z wszystkimi skrzydłami Air Creation. Jest on dedykowany dla tych pilotów, którzy cenią sobie nowoczesność, uniwersalność i najwyższy standard wykonania za rozsądne pieniądze.
Cechy skrzydła Nuvix
NuviX to młodszy brat znanego BioniX`a, którego unikalną cechą jest zmiana geometrii krawędzi spływu w locie. Zaprojektowany został specjalnie dla wózka Skypper w oparciu o doświadczenia zebrane przy produkcji BioniX`a. NuviX ma powierzchnię 15m2 i łączy w sobie cechy skrzydła wolnego oraz bardzo szybkiego. Zakres prędkości wynosi od 62 do 160km/h przy maksymalnej masie startowej 475 kg. Ustawiając skrzydło w pozycji „wolno” przy masie startowej 475 kg uzyskujemy krótki start, szybkie wznoszenie, a następnie niewielką prędkość podejścia i możliwość krótkiego lądowania. Natomiast przestawiając NuviX-a „na szybko” możemy robić odległe przeloty z prędkością ponad 100km/h. Co najważniejsze w NuviX’ie – skrzydło jest bezpieczne w pełnym zakresie prędkości i dopuszczonych manewrów. Skrzydło „chodzi za ręką”, jest zarazem sterowne i stateczne. Znakomicie dobrane siły na sterownicy dają odczucie pełnej kontroli nad maszyną, co daje pilotowi dużo frajdy z latania.
Cechy skrzydła Nuvix
NuviX to młodszy brat znanego BioniX`a, którego unikalną cechą jest zmiana geometrii krawędzi spływu w locie. Zaprojektowany został specjalnie dla wózka Skypper w oparciu o doświadczenia zebrane przy produkcji BioniX`a. NuviX ma powierzchnię 15m2 i łączy w sobie cechy skrzydła wolnego oraz bardzo szybkiego. Zakres prędkości wynosi od 62 do 160km/h przy maksymalnej masie startowej 475 kg. Ustawiając skrzydło w pozycji „wolno” przy masie startowej 475 kg uzyskujemy krótki start, szybkie wznoszenie, a następnie niewielką prędkość podejścia i możliwość krótkiego lądowania. Natomiast przestawiając NuviX-a „na szybko” możemy robić odległe przeloty z prędkością ponad 100km/h. Co najważniejsze w NuviX’ie – skrzydło jest bezpieczne w pełnym zakresie prędkości i dopuszczonych manewrów. Skrzydło „chodzi za ręką”, jest zarazem sterowne i stateczne. Znakomicie dobrane siły na sterownicy dają odczucie pełnej kontroli nad maszyną, co daje pilotowi dużo frajdy z latania.
Nowatorski system trymowania
Skrzydło Nuvix posiada nowatorski opatentowany system trymowania tzw. Gorset. Działa on na zasadzie zmiany kąta natarcia w centralnej części płata i zmiany wybrzuszenia krawędzi spływu. Zmiana parametrów skrzydła jest realizowana poprzez umieszczone w kieszeni kilowej dwa centralne profile połączone systemem napinającym.
Gorset rozluźniony
większe zwichrzenie geometryczne płata, większe wybrzuszenie krawędzi spływu, większy kąt natarcia w centralnej części płata. Efekt: wzrost siły nośnej, duża łatwość sterowania, niewielka prędkość przelotowa, krótszy start i mniejsza prędkość podejścia do lądowania
Gorset napięty
Zmniejszenie zwichrzenia geometrycznego płata, mniejsze wybrzuszenie krawędzi spływu, mniejszy kąt natarcia w centralnej części płata Efekt: zmniejszenie oporów aerodynamicznych skrzydła, skrzydło robi się bardziej stateczne poprzecznie, zmniejszenie sił na sterownicy w zakresie od neutrum do siebie, wzrost prędkości przelotowej.
Konstrukcja skrzydła
Konstrukcja skrzydła wykonana jest z anodowanych rur aluminiowych rożnych rodzajów (2017A, 6082, 7075). Wszystkie linki wykonane są z stali nierdzewnej i zabezpieczone przed uszkodzeniem za pomocą plastikowego oplotu. Poszycie skrzydła wykonane jest z materiałów odpornych na promieniowanie UV takich jak: Lite Skin, Trilam i Dacron. NuviX w porównaniu do BioniX`a ma zmieniony kształt końcówek skrzydła i nie posiada wingletów.
Konstrukcja skrzydła
Konstrukcja skrzydła wykonana jest z anodowanych rur aluminiowych rożnych rodzajów (2017A, 6082, 7075). Wszystkie linki wykonane są z stali nierdzewnej i zabezpieczone przed uszkodzeniem za pomocą plastikowego oplotu. Poszycie skrzydła wykonane jest z materiałów odpornych na promieniowanie UV takich jak: Lite Skin, Trilam i Dacron. NuviX w porównaniu do BioniX`a ma zmieniony kształt końcówek skrzydła i nie posiada wingletów.
Standardowe wyposażenie
Powiększona tablic przyrządów z gniazdem 12 V i dodatkowym gazem ręcznym |
Przyrządy silnikowe: obrotomierz, wskaźniki temperatur silnika i ciśnienia oleju, licznik motogodzin, wskaźnik poziomu paliwa |
Tapicerki foteli wykonane z materiałów odpornych na uszkodzenia zawierających włókna węglowe. |
Fotele regulowane góra/dół, możliwość ustawienia odległości przedniego widelca |
Zbiornik paliwa 55 litrów z elektronicznym wskaźnikiem poziomu |
Owiewki kół podwozia głównego ze statecznikami |
Hamowane tarczowo przednie koło |
Hamulec postojowy |
Torba pod siedzeniem pilota dostępna w czasie lotu |
Torba podróżna zakładana na tylne siedzenie |
Przedział bagażowy za zbiornikiem paliwa |
Trzypunktowe bezwładnościowe pasy |
Podgrzewacze gaźników |
Śmigło 3-łopatowe Helix |
Pokrowiec transportowy na skrzydło |
System trymowania skrzydła „gorset” |
Wyposażenie dodatkowe
Wózek może być wyposażona w owiewkę przednią która stanowi wyposażenie dodatkowe. Innym wariantem tej motolotni jest zestawienie wózka Skypper EVO ze skrzydłem Air Creation iFun 16, które to daje znakomite połączenie osiągów i możliwości składania skrzydła bez jego demontażu z wózka. Stanowi doskonałe rozwiązanie dla osób które chcą trzymać swój sprzęt na przykład w garażu.
Dane techniczne Skypper Nuvix
Powierzchnia | 15,2 m2 |
Maksymalne obciążenie skrzydła | 30,45 kg/m2 |
Typ profilu | Podwójne pokrycie w 90% |
Rozpiętość | 9,55 m |
Kąt dziobowy | 130° |
Wydłużenie | 6 |
Masa skrzydła | 52 kg |
Maksymalne współczynniki obciążenia | +6/ -3 G |
Maksymalna masa startowa | 462 kg |
Współczynniki obciążenia | +4/ -2 G |
Dane techniczne wózka Skypper EVO
Silnik Rotax 912 UL
Śmigło | Helix H50F 1,75 L-CS-10-3/A1 | Neuform TXL3-65-47-101.6 | Neuform CL-65-(IP) -47- 101.6 | Duc Flash 2 MFSH -3-L |
Masa pustego wózka | 177 kg | 179,5 kg | 179 | 178,5 |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg | 417 kg | 417 kg | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g | +6g,-3g | +6g,-3g | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g | +4g, -2g | +4g, -2g | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów | 55 litrów | 55 litrów | 55 litrów |
Moc maksymalna | 59.6 kW | 59.6 kW | 59.6 kW | 59.6 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm | 5800 rpm | 5800 rpm | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 58 kW | 58 kW | 58 kW | 58 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm | 5600 rpm | 5600 rpm | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata | zębata | zębata | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 | 1:2,43 | 1:2,43 | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 3400 rpm | 2600 rpm | 2600 rpm | 3400 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 420 m | 290 m | 335 m | 385 m |
Helix H50F 1,75 L-CS-10-3/A1
Śmigło | Helix H50F 1,75 L-CS-10-3/A1 |
Masa pustego wózka | 177 kg |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów |
Moc maksymalna | 59.6 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 58 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 3400 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 420 m |
Neuform TXL3-65-47-101.6
Śmigło | Neuform TXL3-65-47-101.6 |
Masa pustego wózka | 179,5 kg |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów |
Moc maksymalna | 59.6 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 58 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 2600 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 290 m |
Neuform CL-65-(IP) -47- 101.6
Śmigło | Neuform CL-65-(IP) -47- 101.6 |
Masa pustego wózka | 179 |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów |
Moc maksymalna | 59.6 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 58 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 2600 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 335 m |
Duc Flash 2 MFSH -3-L
Śmigło | Duc Flash 2 MFSH -3-L |
Masa pustego wózka | 178,5 |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów |
Moc maksymalna | 59.6 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 58 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 3400 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 385 m |
Silnik Rotax 912 ULS
Śmigło | Helix H50F 1,75 L-CS-12-3/A1 | Neuform TXL3-65-47-101.6 | Neuform CL-65-(IP) -47- 101.6 | Duc Flash 2 MFSH -3-L |
Masa pustego wózka | 177 kg | 179,5 kg | 179 | 178,5 |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg | 417 kg | 417 kg | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g | +6g,-3g | +6g,-3g | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g | +4g, -2g | +4g, -2g | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów | 55 litrów | 55 litrów | 55 litrów |
Moc maksymalna | 73,5 kW | 73,5 kW | 73,5 kW | 73,5 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm | 5800 rpm | 5800 rpm | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 69 kW | 69 kW | 69 kW | 69 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm | 5600 rpm | 5600 rpm | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata | zębata | zębata | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 | 1:2,43 | 1:2,43 | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 3400 rpm | 2600 rpm | 2600 rpm | 3400 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 415 m | 280 m | 330 m | 375 m |
Helix H50F 1,75 L-CS-12-3/A1
Śmigło | Helix H50F 1,75 L-CS-12-3/A1 |
Masa pustego wózka | 177 kg |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów |
Moc maksymalna | 73,5 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 69 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 3400 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 415 m |
Neuform TXL3-65-47-101.6
Śmigło | Neuform TXL3-65-47-101.6 |
Masa pustego wózka | 179,5 kg |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów |
Moc maksymalna | 73,5 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 69 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 2600 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 280 m |
Neuform CL-65-(IP) -47- 101.6
Śmigło | Neuform CL-65-(IP) -47- 101.6 |
Masa pustego wózka | 179 |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów |
Moc maksymalna | 73,5 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 69 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 2600 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 330 m |
Duc Flash 2 MFSH -3-L
Śmigło | Duc Flash 2 MFSH -3-L |
Masa pustego wózka | 178,5 |
Maksymalna masa bez skrzydła | 417 kg |
Maksymalne współczynniki przeciążeń | +6g,-3g |
Dopuszczalne przeciążenia | +4g, -2g |
Pojemność zbiornika | 55 litrów |
Moc maksymalna | 73,5 kW |
Maksymalne obroty silnika | 5800 rpm |
Maksymalna moc trwała | 69 kW |
Obroty dla MCP | 5600 rpm |
Przekładnia | zębata |
Przełożenie | 1:2,43 |
Maksymalne obroty śmigła | 3400 rpm |
Minimalna wysokość lotu na pełnej mocy silnika przy której poziom hałasu jest mniejszy od 65 dB | 375 m |
Osiągi motolotni Skypper Nuvix
Typ silnika | Rotax 912 UL | Rotax 912 ULS | Rotax 912 IS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 229 kg | 231 kg | 235,5 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 299 kg | 299 kg | 299 kg |
Masa użytkowa w wersji podstawowej | 221 kg | 219 kg | 214,5 kg |
Masa użytkowa ze spadochronem | 223 kg | 221 kg | 216,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg | 450 kg | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 462 kg | 462 kg | 462 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 61 km/h | 61 km/h | 61 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Długość rozbiegu | 90 m | 80 m | 80 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 210 m | 180 m | 180 m |
Prędkość wznoszenia | 4.7 m/s | 5.7 m/s | 5.7 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 85 km/h | 85 km/h | 85 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 150 m | 150 m | 150 m |
Największa doskonałość | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
Prędkość największej doskonałości | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s | 7,5 m/s | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 163 km/h | 163 km/h | 163 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 122 km/h | 122 km/h | 122 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s | 3s | 3s |
Rotax 912 UL
Typ silnika | Rotax 912 UL |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 229 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 299 kg |
Masa użytkowa w wersji podstawowej | 221 kg |
Masa użytkowa ze spadochronem | 223 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 462 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 61 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 80 km/h |
Długość rozbiegu | 90 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 210 m |
Prędkość wznoszenia | 4.7 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 85 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 150 m |
Największa doskonałość | 8,5 |
Prędkość największej doskonałości | 80 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 163 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 122 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Rotax 912 ULS
Typ silnika | Rotax 912 ULS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 231 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 299 kg |
Masa użytkowa w wersji podstawowej | 219 kg |
Masa użytkowa ze spadochronem | 221 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 462 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 61 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 80 km/h |
Długość rozbiegu | 80 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 180 m |
Prędkość wznoszenia | 5.7 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 85 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 150 m |
Największa doskonałość | 8,5 |
Prędkość największej doskonałości | 80 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 163 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 122 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Rotax 912 IS
Typ silnika | Rotax 912 IS |
Masa motolotni pustej w wersji podstawowej | 235,5 kg |
Maksymalna Masa motolotni pustej | 299 kg |
Masa użytkowa w wersji podstawowej | 214,5 kg |
Masa użytkowa ze spadochronem | 216,5 kg |
Maksymalna masa startowa bez systemu ratunkowego | 450 kg |
Maksymalna masa startowa z systemem ratunkowym | 462 kg |
Prędkość przeciągnięcia | 61 km/h |
Rekomendowana prędkość wznoszenia | 80 km/h |
Długość rozbiegu | 80 m |
Długość startu na wysokość 50 ft (15 m) | 180 m |
Prędkość wznoszenia | 5.7 m/s |
Rekomendowana prędkość podejścia do lądowania | 85 km/h |
Długość lądowania z wysokości 50 ft (15 m) | 150 m |
Największa doskonałość | 8,5 |
Prędkość największej doskonałości | 80 km/h |
Dopuszczalna składowa wiatru bocznego | 7,5 m/s |
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 163 km/h |
Nieprzekraczalna prędkość w burzliwym powietrzu | 122 km/h |
Czas przechylenia 45°/45° przy 120% V min. | 3s |
Wymiar motolotni Skypper EVO z skrzydłem Nuvix gotowej do lotu
Najczęstsze pytania o motolotnię Skypper Nuvix
Czy latanie motolotnią jest bezpieczne?
Czy latanie motolotnią jest bezpieczne?
Oczywiście że tak. Motolotnie tak samo jak inne statki powietrzne są projektowane, budowane i certyfikowane w oparciu o wymagające przepisy. Wykorzystuje się w nich silniki lotnicze i awionikę którą można spotkać w samolotach i śmigłowcach. Pilotaż jest łatwy, motolotnia w odróżnieni do innych statków powietrznych nie wchodzi w niebezpieczne stanu lotu jak np. korkociąg. Pilot motolotni, który przeszedł szkolenie podstawowe i uzyskał uprawnienia może bezpiecznie wykonywać operacje lotnicze, a dodatkowo motolotnię można wyposażyć w balistyczny spadochron ratunkowy.
Czy motolotnie Skypper mogę skonfigurować z innym skrzydłem?
Tak, wszystkie skrzydła dwuosobowe z rodziny Air Creation mogą być montowane do wózków Skypper. W zależności od tego jaki typ latania preferujesz, konfigurując swojego Skyppera możesz wybrać między motolotnią typu STOL (np. ze skrzydłem iFun) umożliwiającego krótki start i krótkie lądowanie lub motolotnię do przelotów, osiągającą bez problemu 140 km/h IAS (np. ze skrzydłem BioniX2 13)
Czy mogę wybrać sobie kolor motolotni?
Standardowo oferowany jest biały kolor owiewek wózka z okleiną firmy 3M ( producent oferuje bardzo bogatą gamę kolorystyczną). To bardzo estetyczne i trwałe rozwiązanie. Na życzenie klienta owiewki mogą być polakierowane dowolnie wybranym lakierem samochodowym. Kolor kratownicy i zbiornik paliwa jest niezmienny niezależnie od opcji kolorystycznej. Skrzydło ma standardowy rozkrój i zawsze szarą krawędź natarcia oraz górną powierzchnię w kolorze białym. Część dolnej powierzchni można wybrać w kolorze standardowym czyli biało-czerwonym lub biało-żółtym. Wybierając opcję personalizacji można zaprojektować własny wzór dolnej powierzchni wykorzystując 12 odcieni tkaniny dakron.
Jaka jest żywotność (resurs) motolotni Air Creation?
Wszystkie produkty Air Creation są projektowane i produkowane na bazie ponad czterdziestoletniego doświadczenia firmy w branży motolotniowej. Są wykonane z materiałów najwyższej jakości dostępnych na rynku przy równoczesnej dbałości o najmniejsze detale. Wykonane są solidnie, a zarazem lekko, co zapewni użytkownikowi długie lata eksploatacji.
Czym różni się motolotnia Skypper EVO od modelu Tanarg NEO?
Skypper EVO i Tanarg NEO mogą być skonfigurowane z identycznymi skrzydłami, silnikami oraz awioniką. Różnica polega w głównej mierze na przeznaczeniu konkretnej konfiguracji. Skypper jest najlżejszym dwuosobowym wózkiem na rynku, ma charakter bardziej sportowy i jest wszechstronny. Tanarg jest bardziej luksusowym modelem, załoga jest dobrze zasłonięta przed strugami powietrza, ma większą tablicę przyrządów, większy zbiornik paliwa i bagażnik.
Czy można kupić motolotnie Skypper w wersji KIT do samodzielnego złożenia?
Tak można. Kit zawiera wszystkie niezbędne elementy wózka od pojedynczych śrubek przez płyny eksploatacyjne i akumulator, kończąc na akcesoriach silnikowych takich jak chłodnice czy układ wydechowy. Wszystkie główne elementy konstrukcyjne są dostarczone gotowe i pomalowane. Do zmontowania KIT-u potrzeba silnika Rotax, podstawowych umiejętności technicznych i zestawu narzędzi, wiertarki, nitownicy itp. Służymy fachowym doradztwem przy budowie albo możemy wykonać część prac za Ciebie.
Czy w swoim Skypperze mogę zabudować awionikę producentów, których nie ma w cenniku?
Standardowo montowane są instrumenty firmy MGL, które znakomicie działają i są nowoczesne. Do wyboru jest kilka wariantów awioniki, radiostacji i transpondera, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Na tablicy możemy zamontować nawigację lotniczą lub tablet.
Dlaczego skrzydła mają klasyczne olinowanie
Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Na skrzydłach bezmasztowych (typu topless) innych producentów motolotni było wiele incydentów w których bezpośrednią przyczyną było uszkodzenie skrzydła w locie. Olinowanie górnej powierzchni jest najlepszym i najbardziej niezawodnym sposobem przenoszenia sił i naprężeń powstających przy ujemnych przeciążeniach. W skrzydłach typu topless sztywność i zwichrzenie geometryczne jest realizowane przez listwy i ściny które są mało odporne na odkształcenia przy ujemnych kątach natarcia, a ich skomplikowana budowa zwiększa masę skrzydła. Skrzydła Air Creation są mocniejsze konstrukcyjnie i mogą wytrzymać dużo większe obciążenia niż bezmasztowce dając pilotowi większy margines bezpieczeństwa, mają od nich większą maksymalną masę startową i większą dopuszczalną prędkość w burzliwym powietrzu .
Czy można złożyć skrzydło motolotni tak żeby zmieściło się w garażu?
Jeżeli motolotnia jest wyposażona w skrzydło Air Creation iFun w wariancie SP jest możliwość jego złożenia bez ściągania go z wózka. Po wyjęciu profili i zwolnieniu naciągu dźwigara obydwie połówki płata zamkną się do tyłu. W ten sposób można przewieźć motolotnię na przyczepie w całości lub schować ją w garażu. Proces montażu/demontażu zajmuje ok. 15 minut i można go wykonać bez pomocy osób trzecich. Pozostałe modele skrzydeł można złożyć do pokrowca transportowego, czas demontażu/montażu wynosi ok 35 minut.
Jakie są koszty utrzymania motolotni?
Na koszty utrzymania motolotni składa się kilka czynników. W cyklu rocznym wygląda to następująco: 1) Ocena zdatności do lotu, którą wykonuje mechanik diagnosta. Przegląd jest ważny 12 miesięcy. Cena ok. 700 zł
2) Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej cena ok. 1000 zł.
3) Czynności okresowe wynikające ze zużycia elementów płatowca lub silnika zależne od wieku i intensywności eksploatacji. Im statek powietrzny jest bardziej zużyty tym więcej nakładów będzie wymagał.
Jakie uprawnienia trzeba posiadać żeby pilotować motolotnię?
Należy posiadać świadectwo kwalifikacji pilota motolotni, które uzyskuje się po szkoleniu w certyfikowanym ośrodku szkolenia i po zdaniu egzaminu. Do lotów samodzielnych nie potrzeba badań lotniczo-lekarskich. Po uzyskaniu nalotu 100 h i zrobieniu badań można zabrać na lot pasażera.
Czy można latać motolotnią w nocy?
Tak, jeśli spełnione są następujące warunki. Pilot posiada uprawnienie do pilotowania motolotni w nocy i motolotnia spełnia wymagania zawarte w odpowiednich rozporządzeniach.