150-180 km/h ( w zależności od konfiguracji śmigło-silnik )
Samolot do turystyki lotniczej i rekreacji
Samolot Savage Cub jest wersją rozwojową modeli Classic i Cruiser dostępną od 2009 roku i cieszy się duża popularnością. To samolot przeznaczony do turystyki lotniczej i rekreacji. Lata z prędkościami do 180 km/h startując i lądując na nierównych tymczasowych lądowiskach. W zależności od wyposażenia długość rozbiegu wynosi do 50 m, a zasięg ponad 680 km.
Samolot do turystyki lotniczej i rekreacji
Samolot Savage Cub jest wersją rozwojową modeli Classic i Cruiser dostępną od 2009 roku i cieszy się duża popularnością. To samolot przeznaczony do turystyki lotniczej i rekreacji. Lata z prędkościami do 180 km/h startując i lądując na nierównych tymczasowych lądowiskach. W zależności od wyposażenia długość rozbiegu wynosi do 50 m, a zasięg ponad 680 km.
Specyfikacja
Specyfikacja
Dlaczego warto wybrać Savage Cub?
Nowoczesna wersja legendarnego samolotu
Samolot Savage Cub to nowoczesna wersja legendarnego samolotu z klasycznym podwoziem (tzw. taildragger) i układem foteli załogi jeden za drugim. Idealnie nadaje się do latania rekreacyjnego, ale również do dalekich przelotów z możliwością bezpiecznego lądowania praktycznie w każdym terenie przygodnym lub na bardzo krótkich wyboistych lądowiskach.
Jest jednym z najlżejszych samolotów kategorii STOL
(z ang. short Take off and landing)
Jest jednym z najlżejszych samolotów ultralekkich kategorii STOL (z ang. short Take off and landing) Znakomite osiągi i możliwość operowania na najkrótszych lądowiskach osiągnięto dzięki masie własnej samolotu wynoszącej 310 kg, skrzydłom wyposażonym w klapy szczelinowe oraz turbulizatory i niezawodny silnik Rotax 912.
Przestronna i wygodna kabina
Kabina samolotu jest przestronna, wygodna. W lotach solo pilot zajmuje przedni fotel, a widoczność z niego jest prawie nieograniczona z wyjątkiem elementów konstrukcyjnych samolotu.
Wytrzymałość i bezpieczeństwo
Samolot jest bardzo wytrzymały, spełnia wymagania klasy ultralekkiej zarówno do 475kg i 560 kg masy startowej przy przeciążeniach +6/-3G!. Opcjonalnie samolot może być wyposażony w ratunkowy system spadochronowy, którego zadaniem jest ocalenie samolotu i załogi w sytuacji niebezpieczeństwa.
Zespół napędowy
Samolot może być wyposażony w 80 lub 100 konny wolnossący silnik Rotax lub doładowany 115-konny z klasycznym drewnianym śmigłem lub kompozytowym, o stałym skoku ( przestawnym na ziemi) lub śmigłem typu constant speed.
Wersje podwozia
Samolot można wyposażyć w różne wersje podwozia: Standardowe zawieszenie i koła, dla tych pilotów co potrzebują większych prędkości przelotowych: Gazowo olejowe amortyzatory ACME i koła z niskociśnieniowymi oponami 26-29” dla miłośników ekstremalnego bush flyingu czyli lotniczego off-roadu: Pływaki lub narty
Kabina
Każdy samolot Savage CUB może zostać wyposażony zgodnie z życzeniem klienta. W ofercie producenta jest klasyczna awionika oraz nowoczesne glass-cockpity firmy Garmin lub Dynon. W tylnej kabinie, można zainstalować drugą tablicę przyrządów dla drugiego pilota/instruktora. Jedynym ograniczeniem w wyborze awioniki jest ilość dostępnego miejsca na tablicach. Klient może wybrać kolor tapicerek foteli, nici, pasów bezpieczeństwa, rękojeści drążka. Dostępne jest ponad dwadzieścia kolorów najwyższej jakości perforowanej skóry. Za tylnym fotelem znajduje się przestronny bagażnik, który jest łatwo dostępny w trakcie załadunku lub rozładunku. Po zdjęciu tylnego siedzenia przedział bagażowy można dodatkowo powiększyć.
Malowanie
Czy wiesz, że Twój Savage CUB może być unikalny? Możesz wybrać swój ulubiony kolor samolotu z palety lakierów samochodowych, zaprojektować indywidualny schemat malowania lub wybrać jeden z wzorów oferowanych przez producenta. Jeśli jednak potrzebujesz zwiększyć masę użytkową samolotu, płatowiec może być pokryty powłoką z Oratex –u, która dostępna jest w ośmiu odcieniach.
Filmy

Screenshot

Screenshot
Najczęściej zadawane pytania dotyczące Savage Cub
Czym różni się samolot ultralekki Savage Cub od modelu Norden?
Samolot ultralekki Savage Cub jest młodszym bratem Nordena. Obydwa samoloty mają terenowy charakter i świetnie nadają się do bushflyingu. Savage Cub ma skrzydła wyposażone w klapy oraz opcjonalne turbulizatory. Jest zaprojektowany do silników serii Rotax 912 i 914 a jego maksymalna masa startowa wynosi 560 kg. Norden ma zupełnie inne skrzydła wyposażone w dwuszczelinowe klapy i sloty wysuwane elektrycznie. Jest przystosowany do zabudowy silników Rotax 915 i 916 a jego maksymalna masa startowa może wynosić 600 kg w kategorii ultralekkiej lub do 800 kg w kategorii specjalnej.
Czy start i lądowanie samolotem z tylnym kółkiem jest trudniejsze?
Na pewno jest nieco inne w porównaniu do samolotu z tzw. przednim kółkiem. Przy startach i lądowaniach w łożu wiatru lub w bezwietrznych warunkach lądowanie jest bardzo łatwe. Przy silnym bocznym wietrze pilot musi przypilnować kierunku i unikać przyziemienia z trawersem. Różnic jest kilka m.in. w samolotach Zlin siedzimy wyżej i centralnie w osi podłużnej samolotu, a maska samolotu jest zadarta. Poznanie różnic oraz przeszkolenie na typ zajmuje średnio ok. 3 h lotu plus krótkie szkolenie teoretyczne. Każdy pilot kupujący samolot marki Zlin Aviation będzie przeszkolony przez naszych instruktorów na samolot z tylnym kółkiem w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego, który działa w Gostkowie k. Torunia (województwo kujawsko-pomorskie).
Jakie uprawnienia są potrzebne do pilotowania samolotów ultralekkich?
Do pilotowania samolotów ultralekkich wymagane jest świadectwo kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego UACP. Takie uprawnienie można zdobyć w Ośrodku Szkolenia Lotniczego Mikrolot koło Torunia (województwo kujawsko-pomorskie). Czas szkolenia to ok. 60 h zajęć teoretycznych i ok. 28 h szkolenia w locie.
Gdzie mogę lądować latając swoim samolotem ultralekkim?
Samoloty ultralekkie mogą korzystać ze wszystkich publicznych portów lotniczych, lotnisk oraz lądowisk których jest w Polsce kilkaset. Dodatkowo samoloty ultralekkie mogą wykonywać operacje z innych terenów, które nie są ewidencjonowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wystarczy, że działka, na której chcemy wylądować ma odpowiednie wymiary (długość i szerokość) pozwalające na bezpieczne wykonanie startu i lądowania oraz pod warunkiem, że uzyskamy zgodę właściciela nieruchomości.
Jaka jest wymagana długość pasa dla startu i lądowania samolotu Savage Cub?
Norden jest samolotem, który może się pochwalić jednym z najkrótszych startów wśród lekkich samolotów. W sprzyjających warunkach długość rozbiegu może wynosić jedynie 30 m. Dla bezpiecznego wykonywania operacji startu i lądowania przy pełnej masie startowej pas o rozmiarach 300 m x 20 m będzie wystarczający i zapewni duzy margines bezpieczeństwa.
Czy samoloty ultralekki są bezpieczne?
Tak, samoloty ultralekkie są bardzo bezpieczne. Składa się na to wiele czynników, począwszy od projektowania, poprzez proces produkcji, badań wytrzymałości, prób w locie, a kończąc na certyfikacji. Samoloty ultralekkie muszą spełniać wymagania techniczne nadzorów różnych państw. Samoloty marki Zlin Aviation są wyposażane w niezawodne silniki firmy Rotax oraz spadochronowe systemy ratunkowe.
Ile kosztuje utrzymanie samolotu ultralekkiego i jak często trzeba robić przeglądy?
Na koszty utrzymania samolotu ultralekkiego składają się koszty obsługi technicznej, koszty corocznej oceny zdatności i obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz nieobowiązkowego ubezpieczenia Aerocasco. Obsługę techniczną wykonuje się co 100 h lub raz w roku. Cena tej usługi będzie wynikała z zakresu obsługi, zużycia lub wieku poszczególnych elementów płatowca, silnika i śmigła. Przedłużenie zdatności do lotu to cena ok. 1000 zł, koszt ubezpieczenia OC ok. 2000 zł a ubezpieczenie AC ok. 3% wartości samolotu ultralekkiego.
Na jakim paliwie latają samoloty ultralekkie?
Samoloty ultralekkie mogą latać na benzynie samochodowej PB 95 i PB 98 ale również na paliwie lotniczym AVGAS.
Czy przy zakupie samolotu ultralekkiego można odliczyć podatek VAT?
Jeżeli samolot ultralekki będzie wykorzystany w działalności gospodarczej można odliczyć w całości podatek VAT.
Jak długo czeka się na nowy samolot?
Na nowy samolot Savage Cub lub Norden czeka się ok. 12 miesięcy.
Chcę zakupić używany samolot ultralekki. Czy mogę liczyć na pomoc przy rejestracji, obsługę techniczną i przeszkolenie?
Tak. Posiadamy w naszej ofercie również samoloty używane, na które udzielana jest gwarancja. Jeśli klient chce nabyć samolot spoza naszej oferty możemy pomóc w ocenie jego stanu technicznego i ocenie dokumentacji, sprowadzeniu, rejestracji, obsłudze technicznej i przeszkoleniu w locie.
Gdzie można zapoznać się z samolotem ultralekkim Savage Cub?
Większość oferowanych przez nas modeli samolotów jest dostępna na lądowisku Gostkowo koło Torunia (województwo kujawsko-pomorskie). Zachęcamy do kontaktu telefonicznego i umówienia się na prezentację oraz lot zapoznawczy.
Gdzie można serwisować samoloty ultralekkie?
Prowadzimy obsługę techniczną samolotów ultralekkich Zlin Aviation w naszym hangarze serwisowym na lądowisku w Gostkowie koło Torunia (województwo kujawsko-pomorskie). Jeżeli samolot jest w stanie nielotnym możemy zapewnić serwis w miejscu jego hangarowania na terenie całej Polski. Dodatkowo obsługujemy samoloty ultralekkie Pipistrel Virus, Virus SW, Sinus, Alpha Trainer, Aeroprakt A22, Aeroprakt A32, Ekolot Topaz, Junior, Tecnam, Evektor i wiele innych.
Zespół napędowy
Silnik |
W standardzie: Rotax 912 ULS 100 KM
|
Pojemność zbiornika paliwa |
W standardzie: 68 litrów Opcjonalnie: 90l |
Śmigło |
W standardzie: Drewniane 183 cm. Opcjonalnie: Kompozytowe trójłopatowe |
Wymiary
Rozpiętość skrzydeł |
9,39 m |
Długość |
6,40 m |
Wysokość |
2,03 m |
Wysokość (z Alaskan Bw 29″ i wydł. zawieszeniem) |
2,23 m |
Powierzchnia skrzydła |
14,2 m2 |
Cięciwa skrzydła |
1,56 m |
Szerokość kabiny |
0, 69 m |
Szerokość podwozia (z Alaskan Bw 29″ i wydł. zawieszeniem) |
2,00 m |
Masy
Maksymalna masa startowa |
560 kg |
Wersja podstawowa bez obciążenia |
310 kg |
Ładowność |
250 kg |
Maksymalne obciążenie skrzydła |
39kg/m2 |
Współczynnik obciążenia |
+6/ -3 G |
Osiągi
VNE |
205 km/h |
Maksymalna prędkość lotu poziomego |
180 km/h |
Prędkość przelotowa 75% |
150 km/h |
Szybkość wznoszenia |
4,5 m/s |
Prędkość przeciągnięcia z pełnymi klapami |
60 km/h |
Pułap praktyczny |
4200 m |
Długotrwałość lotu (zbiorniki 68l) |
Do 4 h z rezerwą 30 minut |
Zasięg przy 65% mocy |
500 km |
Długość rozbiegu (jeden pilot) |
< 50 m |
Długość rozbiegu (MTOW) |
<80 m |
Maksymalna składowa boczna do startu/lądowania |
25 km/h (6,8 m/s) |